Home / Luchthavens / Fraude rond luchthaven Luik 

Fraude rond luchthaven Luik 

Fraude rond luchthaven Luik 

De CEO van Liege Airport is door de Waalse regering op staande voet ontslagen nadat bij een audit fraude aan het licht was gekomen. Luc Partoune was sinds 1994 topman op de luchthaven van Luik, die zich onder zijn leiding vooral ontwikkelde tot een vrachthub.

Volgens een onderzoek van Deloitte wist Partoune verscheidene uitgaven van de afgelopen jaren op Liege Airport (Aéroport de Liège) niet te verantwoorden, waaronder 126.000 euro aan onkostennota’s en het bezit van een privé auto ter waarde van 90.000 euro. Verder zou hij betrokken zijn bij het creëren van fictieve banen en het uitschrijven van spooknota’s.

Hoewel vervolging van Partoune nog moet volgen, zag de regering van het Waals Gewest (het Franstalige deel van België), die  grootaandeelhouder van de luchthaven is, in de audit voldoende bewijs om zich van hem te ontdoen.

FedEx
Partoune was lange tijd een gevierd man, omdat hij vanaf begin jaren negentig van de zieltogende luchthaven van Luik een bloeiende cargohub wist te maken. Het passagiersvervoer kwam nooit boven het half miljoen per jaar uit, maar in vracht werd Liege Airport een van de leidende spelers van Europa, onder meer door een grote operatie van FedEx.

Het Amerikaanse luchtvrachtbedrijf, de grootste in zijn soort ter wereld, kondigde evenwel kort geleden een belangrijke verandering aan: een deel van de activiteiten wordt verplaatst naar Parijs Charles de Gaulle (voor een kwart aandeelhouder van Liege Airport), waardoor een kwart van de 1.600 banen op de Waalse luchthaven verloren gaan.

Hoewel deze tegenslag voor de luchthaven niet in verband lijkt te staan met de vermoedelijke fraudezaak, was het geen goed signaal aan het adres van Partoune dat een van de grootste klanten op Liege Airport fors inkrimpt.

Juist tijdens de huidige coronacrisis is het luchtvrachtvervoer een activiteit wel groeit, met name op dedicated cargo airports. Vorig jaar nam de overslag van goederen op Liege Airport toe met 24 procent tot 1,1 miljoen ton. Ter vergelijking: op Schiphol daalde het vervoerde tonnage met 9 procent tot 1,4 miljoen ton.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grenzen open, maar welke?

Grenzen open, maar welke?

12/05/2021

Het kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 15 mei het reizen naar landen met een laag besmettingsniveau weer mogelijk zal zijn. Welke landen dat zijn is nog niet duidelijk. Voor Nederlanders…

Hoekstra stemt tegen Smith

Hoekstra stemt tegen Smith

11/05/2021

De Nederlandse staat zal over twee weken op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen de nieuwe bonus in aandelen voor topman Ben Smith stemmen. Dit schrijft de demissionaire minister van…

Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…