Home / Luchthavens / Fraude rond luchthaven Luik 

Fraude rond luchthaven Luik 

Fraude rond luchthaven Luik 

De CEO van Liege Airport is door de Waalse regering op staande voet ontslagen nadat bij een audit fraude aan het licht was gekomen. Luc Partoune was sinds 1994 topman op de luchthaven van Luik, die zich onder zijn leiding vooral ontwikkelde tot een vrachthub.

Volgens een onderzoek van Deloitte wist Partoune verscheidene uitgaven van de afgelopen jaren op Liege Airport (Aéroport de Liège) niet te verantwoorden, waaronder 126.000 euro aan onkostennota’s en het bezit van een privé auto ter waarde van 90.000 euro. Verder zou hij betrokken zijn bij het creëren van fictieve banen en het uitschrijven van spooknota’s.

Hoewel vervolging van Partoune nog moet volgen, zag de regering van het Waals Gewest (het Franstalige deel van België), die  grootaandeelhouder van de luchthaven is, in de audit voldoende bewijs om zich van hem te ontdoen.

FedEx
Partoune was lange tijd een gevierd man, omdat hij vanaf begin jaren negentig van de zieltogende luchthaven van Luik een bloeiende cargohub wist te maken. Het passagiersvervoer kwam nooit boven het half miljoen per jaar uit, maar in vracht werd Liege Airport een van de leidende spelers van Europa, onder meer door een grote operatie van FedEx.

Het Amerikaanse luchtvrachtbedrijf, de grootste in zijn soort ter wereld, kondigde evenwel kort geleden een belangrijke verandering aan: een deel van de activiteiten wordt verplaatst naar Parijs Charles de Gaulle (voor een kwart aandeelhouder van Liege Airport), waardoor een kwart van de 1.600 banen op de Waalse luchthaven verloren gaan.

Hoewel deze tegenslag voor de luchthaven niet in verband lijkt te staan met de vermoedelijke fraudezaak, was het geen goed signaal aan het adres van Partoune dat een van de grootste klanten op Liege Airport fors inkrimpt.

Juist tijdens de huidige coronacrisis is het luchtvrachtvervoer een activiteit wel groeit, met name op dedicated cargo airports. Vorig jaar nam de overslag van goederen op Liege Airport toe met 24 procent tot 1,1 miljoen ton. Ter vergelijking: op Schiphol daalde het vervoerde tonnage met 9 procent tot 1,4 miljoen ton.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…