
De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de pandemie gaf het laatste zetje.
HNA is voor 82,5 procent eigenaar van Hahn, het andere deel is in handen van de deelstaat Hessen. HNA – zelf al enige jaren in financieel zwaar weer – heeft bij de rechtbank te Bad Kreuznach ‘insolventie’ aangevraagd, het bedrijf kan zijn schuldeisers niet meer betalen.
Wat er nu gaat gebeuren is nog onduidelijk. De rechtbank heeft een bewindvoerder op de zaak gezet die een en ander de komende tijd zal uitzoeken. De operatie gaat intussen gewoon door. Er werken rond de 2.000 mensen op de luchthaven.
Hahn, 120 kilometer ten westen van de stad Frankfurt, heeft momenteel slechts vier klanten voor passagiersvervoer: de prijsvechters Ryanair en Wizz Air, evenals twee kleine carriers: Air Serbia en FlyOne. Daarnaast is er vrachtvervoer.
Ryanair vliegt sinds 2017 tevens vanaf Frankfurt Airport en heeft daar gaandeweg meer vluchten naar toe overgeheveld en er een basis gevestigd. Toch is ook Hahn tot nu toe een basis voor de Ierse carrier gebleven.
Photo by Markus Winkler on Unsplash