
FNV dreigt met acties bij afhandelingsbedrijven op Schiphol. In een brief schrijft de vakcentrale dat de arbeidsomstandigheden ‘snel’ moeten verbeteren, na een zomer waarin het ‘aan alle kanten mis ging.’
De brief is verstuurd naar de bedrijven in de afhandeling, de Schiphol Group en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Joost van Doesburg, campagneleider van FNV Schiphol, zegt in een verklaring: “Wat de afhandelingsmedewerkers afgelopen zomer hebben moeten meemaken, oversteeg alle ervaringen in de voorafgaande jaren. Dat willen we nooit meer.”
Volgens de vakbond ging het ‘aan alle kanten mis.’ Door een tekort aan ervaren personeel bij afhandelaars werden onopgeleide medewerkers ingezet, zegt FNV. “Zij kregen de verantwoordelijkheid voor het beladen van vliegtuigen of het boarden van honderden passagiers. Er ontstonden lange wachtrijen, koffers gingen niet mee en zelfs piloten en kantoorpersoneel moesten bijspringen.” De bond spreekt over ‘chaos die slecht is voor de passagiers, de vliegveiligheid en al die medewerkers, die keihard moesten werken voor een minimumloon of stagevergoeding.
Minder afhandelaars
FNV heeft drie eisen opgesteld in de brief:
– een sector-cao, met onder meer een minimumloon van 14 euro per uur en vaste contracten;
– de Schiphol Group moet afhandelingsbedrijven verplichten om te zorgen voor veilig werk;
– het ministerie van IenW dient het aantal afhandelingsbedrijven in te krimpen.
Over die laatste eis zegt Joost van Doesburg: “Er zijn nu acht bedrijven, die elkaar de tent uitvechten. Bij andere Europese luchthavens zijn dat er twee, soms drie.” Als er niet of in onvoldoende mate op de eisen wordt ingegaan stelt FNV acties in het vooruitzicht, zoals stakingen. “Het is niet voor het eerst dat we het hier over hebben. Voor ons is de maat vol. De tijd van pappen en nat houden is nu echt voorbij,” aldus de campagneleider.
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash