
Schiphol verhoogt het aantal security-medewerkers om de wachttijden van reizigers bij de security-checks te verminderen en ‘pieken in de passagiersstromen beter op te vangen’, zo zegt de luchthaven. Aanleiding vormt de grote drukte van de afgelopen weken, die Schiphol boven het hoofd leek te groeien.
Naast de inzet van meer medewerkers opent Schiphol twee extra security-lanes in vertrekhal 2, zodat reizigers sneller door de controle kunnen.
Er komen dit jaar zoveel meer reizigers naar Schiphol dan vorig jaar, dat het bedrijf met grote logistieke problemen kampt, ondanks de ingebruikname van een extra – tijdelijke – vertrekhal op 4 april. De wachtrijen van passagiers zijn in de piekuren hoog – te hoog volgens critici, waaronder KLM. Schiphol trekt zich deze kritiek aan en zegt een evaluatie te hebben uitgevoerd en komt nu met de inzet van nog meer security-personeel, bovenop de al geplande extra inzet tijdens de komende zomermaanden.
Drie wachtmomenten
Op Schiphol zijn altijd drie momenten met mogelijke rijen: de incheckbalie van luchtvaartmaatschappijen, de securitycheck en de paspoortcontrole voor non-Schengen vluchten. De balies van de airlines is hun eigen verantwoordelijkheid, terwijl de grenscontrole het werk is van de Koninklijke Marechaussee, waarvan de sterkte door het rijk (de regering) wordt bepaald.
De security is de verantwoordelijkheid van de luchthaven zelf. Weliswaar is het feitelijke werk van de security (beveiliging) in handen van particuliere bedrijven, Schiphol bepaalt in overleg met hen hoe groot de inzet van het aantal medewerkers moet zijn. “Uiteindelijk maakt het voor reizigers natuurlijk niet uit voor wie of wat ze in de wachtrij staan,” zegt de CEO van Schiphol, Jos Nijhuis, in een persverklaring. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarin Schiphol het voortouw moet nemen.”