
Het Capital Programme Schiphol wordt per 1 november opgedoekt, nu zowel de bouw van de nieuwe pier als terminal zijn uitgesteld. Directeur Tony Chisnall verlaat het bedrijf.
Het programma, dat ‘de regie voert’ over enkele grote bouwprojecten op Schiphol, ‘eindigt in zijn huidige vorm,’ zegt de luchthaven in een verklaring. De reden is dat de aanbesteding voor de nieuwe terminal is uitgesteld en de oplevering van de nieuwe pier uitgesteld. Voor Chisnall is dit ‘een natuurlijk moment’ om te vertrekken.
De scheidend directeur, die drie jaar in functie was, zegt: “De impact van corona op Schiphol en de luchtvaart is ongekend. Dat heeft gevolgen voor de bouw- en investeringsplannen van Schiphol. Sommige projecten worden uitgesteld of gestopt en dit ook gevolgen voor mijn rol.” Hanne Buis, chief projects & assets officer van de Schiphol Group beaamt dat de wereld ‘drastisch’ is veranderd door de pandemie: “We gaan ons bouw- en investeringsprogramma nu meer integreren.”
Grootse plannen
Bij de presentatie in 2017 waren de plannen voor de nieuwe terminal nog groots, met een verwachte opleverdatum in 2023 en ruimte voor 14 miljoen passagiers. De nieuwe pier (artist impression rechts), een deel van de bestaande terminal, zou dit jaar in gebruik worden genomen.
Maar corona heeft alles sinds 2020 anders gemaakt. Het aantal passagiers op Schiphol kelderde vorig jaar van 71 miljoen in de twaalf maanden daarvoor naar 20 miljoen. Hoewel het ergste van de pandemie nu achter de rug lijkt te zijn en de vervoersstromen weer op gang komen, zal het naar verwachting nog vele jaren duren voordat de aantallen passagiers weer op het niveau van topjaar 2019 zullen zitten.
Afbeeldingen © Twitter account Schiphol en website Schiphol