Home / Luchthavens / EasyJet: Schiphol moet H-pier snel uitbreiden en verbeteren

EasyJet: Schiphol moet H-pier snel uitbreiden en verbeteren

EasyJet: Schiphol moet H-pier snel uitbreiden en verbeteren

De H-pier op Schiphol is dringend toe aan een facelift, vindt easyJet. Country manager Nederland William Vet zegt tegen Zakenreis dat het aantal beschikbare gates op de pier te laag is en de wachtruimtes te klein.

Vlucht EZY8868 van easyJet naar Londen Gatwick vertrekt om 07.05 van E, de ‘full service pier’. En dat terwijl easyJet en andere prijsvechters al ruim tien jaar ‘hun eigen pier’ hebben: H. Maar deze is veel te klein, er passen niet genoeg vliegtuigen op hetzelfde moment aan de gate en dus krijgen de bewuste airlines van Schiphol het consigne ook vluchten op andere pieren af te handelen. “Er is momenteel een tekort van zes gates op H,” zegt Vet.

Onhandig
Voor easyJet houdt het uitwijken naar andere pieren niet alleen hogere kosten in – de afhandeling op andere pieren is duurder – het is ook onhandig: de airline wil zijn operatie het liefst concentreren op een en dezelfde pier.

EasyJet heeft er bij Schiphol herhaaldelijk op aangedrongen om de H-pier uit te breiden, maar voor de luchthaven heeft het geen prioriteit. “We blijven er over in gesprek,” zegt Vet diplomatiek.

Intussen tekent zich een ander ruimtelijk probleem af voor easyJet op de H-pier. De airline heeft net de Airbus A321neo in de vloot opgenomen en dit toestel zal ook op de route naar Schiphol worden ingezet. De A321neo heeft 49 stoelen meer dan de A320, het grootste vliegtuig dat easyJet nu gebruikt.

Te klein
De H-pier is zo ingericht dat alle passagiers voor één vlucht in een afgesloten ruimte beneden, vlakbij het platform, worden verzameld. Deze ruimte is bij een volle vlucht van een A320 van easyJet nu al afgeladen.”

235 passagiers voor een A321neo passen er echt niet in,” zegt Vet. Hij wijst erop dat easyJet na KLM de grootste gebruiker is van Schiphol en het voor de airport dus ook belangrijk is om de situatie goed te regelen.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…