Home / Luchthavens / Duurzaam taxiën op Schiphol

Duurzaam taxiën op Schiphol

Duurzaam taxiën op Schiphol

Schiphol wil vliegtuigen duurzaam laten taxiën, al kan het nog bijna tien jaar duren voor het zover is. Niettemin benadrukt de luchthaven zich ‘ook in de corona-crisis’ te blijven inzetten op verduurzaming en innovatie.

Schiphol heeft vorig jaar samen met airlines en de luchtverkeersleiding een proef gedaan met een ‘Taxibot’, een sleepvoertuig dat vliegtuigen in staat stelt het grootste deel van het taxiën (het traject van de baan naar het platform en omgekeerd) de motoren uit te laten.

Hiermee zou een brandstofbesparing van 50 procent kunnen worden bereikt tijdens de taxitijd, in vergelijking met het oude proces. “Wanneer er naar de Polderbaan wordt gereden, met de langste taxitijd, kan de besparing oplopen tot 65 procent,” zegt het bedrijf.

Schiphol spreekt van een geslaagde proef, maar voegt eraan toe dat de verandering niet overnacht kan worden doorgevoerd. “In de haalbaarheidsstudie komt naar voren dat ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig zijn om duurzaam taxiën de standaardprocedure te maken.” Het kan daarom nog wel tot het eind van het decennium duren voordat de Taxibot realiteit is.

Volle kracht
Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen is niettemin positief. “Mooi dat de proef met de Taxibot uitwijst dat de luchtvaart flink kan besparen op het gebruik van kerosine tijdens het taxi-proces en daarmee de uitstoot kan verminderen. Nu volle kracht vooruit zodat dit binnen afzienbare tijd de standaard wordt in de luchtvaartsector” aldus de bewindsvrouw.

Intussen moet de luchthaven eerst een grotere vis bakken: corona. Als gevolg van de pandemie is het grootste deel van het verkeer weggevallen. Het aantal passagiers lag vorige maand 89 procent lager dan in februari 2020 en zakte verder weg ten opzichte van de maanden ervoor.

President-directeur Dick Benschop wil echter liever vooruitkijken: “Ook in de corona-crisis blijven we inzetten op verduurzaming en innovatie. Beter terugkomen is de norm. Mooi dat we duurzaam taxiën samen met de luchtvaarsector verder brengen.”

Foto © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…