Home / Luchthavens / Duurzaam taxiën op Schiphol

Duurzaam taxiën op Schiphol

Duurzaam taxiën op Schiphol

Schiphol wil vliegtuigen duurzaam laten taxiën, al kan het nog bijna tien jaar duren voor het zover is. Niettemin benadrukt de luchthaven zich ‘ook in de corona-crisis’ te blijven inzetten op verduurzaming en innovatie.

Schiphol heeft vorig jaar samen met airlines en de luchtverkeersleiding een proef gedaan met een ‘Taxibot’, een sleepvoertuig dat vliegtuigen in staat stelt het grootste deel van het taxiën (het traject van de baan naar het platform en omgekeerd) de motoren uit te laten.

Hiermee zou een brandstofbesparing van 50 procent kunnen worden bereikt tijdens de taxitijd, in vergelijking met het oude proces. “Wanneer er naar de Polderbaan wordt gereden, met de langste taxitijd, kan de besparing oplopen tot 65 procent,” zegt het bedrijf.

Schiphol spreekt van een geslaagde proef, maar voegt eraan toe dat de verandering niet overnacht kan worden doorgevoerd. “In de haalbaarheidsstudie komt naar voren dat ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig zijn om duurzaam taxiën de standaardprocedure te maken.” Het kan daarom nog wel tot het eind van het decennium duren voordat de Taxibot realiteit is.

Volle kracht
Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen is niettemin positief. “Mooi dat de proef met de Taxibot uitwijst dat de luchtvaart flink kan besparen op het gebruik van kerosine tijdens het taxi-proces en daarmee de uitstoot kan verminderen. Nu volle kracht vooruit zodat dit binnen afzienbare tijd de standaard wordt in de luchtvaartsector” aldus de bewindsvrouw.

Intussen moet de luchthaven eerst een grotere vis bakken: corona. Als gevolg van de pandemie is het grootste deel van het verkeer weggevallen. Het aantal passagiers lag vorige maand 89 procent lager dan in februari 2020 en zakte verder weg ten opzichte van de maanden ervoor.

President-directeur Dick Benschop wil echter liever vooruitkijken: “Ook in de corona-crisis blijven we inzetten op verduurzaming en innovatie. Beter terugkomen is de norm. Mooi dat we duurzaam taxiën samen met de luchtvaarsector verder brengen.”

Foto © Schiphol

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….