Het aantal passagiers op Dubai International Airport is vorig jaar voor het eerst gezakt – met 3,1 procent. De daling is niet het gevolg van het coronavirus, dat zich pas in januari 2020 manifesteerde. Naar verwachting zal het virus voor dit jaar het verkeer nogmaals negatief beïnvloeden.
Vorig jaar deden 86,4 miljoen passagiers Dubai International Airport aan, aanzienlijk minder dan de 89,1 miljoen uit 2018. Volgens de CEO, Paul Griffiths, waren er twee hoofdoorzaken: de ondergang van het Indiase Jet Airways en de ‘grounding’ van de Boeing 737 MAX. Jet was een grote klant in Dubai en vervoerde veel ‘etnisch’ verkeer van en naar India. De lokale prijsvechter flydubai had op het moment van de grounding van de MAX, medio maart 2019, veertien van deze toestellen in dienst. Het hele business model van flydubai was voor de rest van het afgelopen jaar gericht op de MAX, met een order van 236 toestellen.
Drukste internationale luchthaven
Dubai is de drukste internationale luchthaven ter wereld. In absolute aantallen zijn de airports van Atlanta en Beijing groter (vergelijking uit 2018), dankzij het grote aandeel binnenlands verkeer. De Verenigde Arabische Emiraten, waar Dubai onderdeel van uitmaakt, heeft geen binnenlandse vluchten. Zelfs tijdens de internationale economische crisis van 2008/9, toen veel luchthavens een krimp te zien gaven, groeide Dubai door.
Er lijkt nu meer aan de hand te zijn in Dubai dan alleen het MAX- en Jet-effect. De rek voor Emirates, de grootste gebruiker is er een beetje uit. In 2018 was de groei op de luchthaven al klein, met een procent meer passagiers en dat was ver beneden de verwachting.
Griffiths zei woensdag dat Dubai door door de problemen met Jet en de MAX 3,2 miljoen passagiers is misgelopen. Opgeteld bij de gerealiseerde 86,4 miljoen zou de luchthaven dus zijn uitgekomen op 89,6 miljoen, nog steeds slechts een minimale toename ten opzichte van 2018.