Home / Luchthavens / Dubai Airport heeft voor het eerst minder passagiers

Dubai Airport heeft voor het eerst minder passagiers

Dubai Airport heeft voor het eerst minder passagiers

Het aantal passagiers op Dubai International Airport is vorig jaar voor het eerst gezakt – met 3,1 procent. De daling is niet het gevolg van het coronavirus, dat zich pas in januari 2020 manifesteerde. Naar verwachting zal het virus voor dit jaar het verkeer nogmaals negatief beïnvloeden.

Vorig jaar deden 86,4 miljoen passagiers Dubai International Airport aan, aanzienlijk minder dan de 89,1 miljoen uit 2018. Volgens de CEO, Paul Griffiths, waren er twee hoofdoorzaken: de ondergang van het Indiase Jet Airways en de ‘grounding’ van de Boeing 737 MAX. Jet was een grote klant in Dubai en vervoerde veel ‘etnisch’ verkeer van en naar India. De lokale prijsvechter flydubai had op het moment van de grounding van de MAX, medio maart 2019, veertien van deze toestellen in dienst. Het hele business model van flydubai was voor de rest van het afgelopen jaar gericht op de MAX, met een order van 236 toestellen.

Drukste internationale luchthaven
Dubai is de drukste internationale luchthaven ter wereld. In absolute aantallen zijn de airports van Atlanta en Beijing groter (vergelijking uit 2018), dankzij het grote aandeel binnenlands verkeer. De Verenigde Arabische Emiraten, waar Dubai onderdeel van uitmaakt, heeft geen binnenlandse vluchten. Zelfs tijdens de internationale economische crisis van 2008/9, toen veel luchthavens een krimp te zien gaven, groeide Dubai door.

Er lijkt nu meer aan de hand te zijn in Dubai dan alleen het MAX- en Jet-effect. De rek voor Emirates, de grootste gebruiker is er een beetje uit. In 2018 was de groei op de luchthaven al klein, met een procent meer passagiers en dat was ver beneden de verwachting.

Griffiths zei woensdag dat Dubai door door de problemen met Jet en de MAX 3,2 miljoen passagiers is misgelopen. Opgeteld bij de gerealiseerde 86,4 miljoen zou de luchthaven dus zijn uitgekomen op 89,6 miljoen, nog steeds slechts een minimale toename ten opzichte van 2018.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….