Home / Luchthavens / Nieuwe druk om opening Lelystad Airport uit te stellen

Nieuwe druk om opening Lelystad Airport uit te stellen

Nieuwe druk om opening Lelystad Airport uit te stellen

Regionale actiegroepen hebben vandaag aangedrongen op uitstel van de opening van Lelystad Airport tot 2023. Eerder verzochten ook de provincies Gelderland en Overijssel hierom bij minister Van Nieuwenhuizen.

 

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) stellen dat de vluchten vanaf Lelystad Airport in de eerste jaren van de geplande opening – nu voorzien in 2020 – dichtbij de luchthaven laag moeten blijven vliegen om het verkeer van Schiphol niet te kruisen.

Nadat het gehele Nederlandse luchtruim heringedeeld is, zijn de verkeersstromen tussen de twee airports wel gescheiden en in laagvliegen bij Lelystad niet meer nodig. Deze herindeling is evenwel pas gereed rond het jaar 2023.

De SATL, waarin achttien lokale en regionale actiegroepen zijn vertegenwoordigd, vreest dat de geluidsoverlast in de eerste jaren te groot zal zijn.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) hoeft zich in principe niets aan te trekken van de bezwaren uit de omgeving en de twee provinciën. Haar probleem is dat ChristenUnie en het CDA, twee van de regeringspartijen, veel aanhang hebben in de regio rondom Lelystad en mogelijk hun electoraat steunen. Daar zal de bewindsvrouw wel naar moeten luisteren.

De minister neemt zoals het nu lijkt in mei een beslissing. De infrastructuur van Lelystad Airport is intussen helemaal klaar. Directeur Hanne Buis van de luchthaven heeft gezegd dat Lelystad als het moet ‘meteen’ de operatie zou kunnen beginnen, maar volgend jaar is dat zeker mogelijk.

Van Nieuwenhuizen noemde aanvankelijk 1 april 2020 als openingsdatum, later werd dat ‘in 2020’.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…