Home / Luchthavens / Digitale transformatie Schiphol

Digitale transformatie Schiphol

Digitale transformatie Schiphol

Schiphol is bezig met een ‘digitale transformatie’ en heeft daartoe vandaag een nieuwe website en app gelanceerd. “De luchthaven wil door het inzetten van slimme technologie het reisproces verbeteren en passagiers meer inzicht en controle geven over hun vliegreis,” zegt Schiphol in een verklaring.

Volgens de luchthaven maken per maand bijna drie miljoen mensen gebruik van de Schiphol-website en app. “Dat zijn niet alleen Nederlandse reizigers, maar ook transferpassagiers, mensen die iemand komen ophalen of wegbrengen en de 65.000 mensen die op de luchthaven werken. Met de feedback van al deze miljoenen mensen wil Schiphol haar digitale kanalen verder verbeteren.”

Schiphol heeft de eigen website en app een ‘nieuw uiterlijk’ gegeven en heeft ook de snelheid en het gebruiksgemak verbeterd. “Schiphol wil de reiziger een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden”, zegt Christa Bakker, manager Digital Airport Programma. Advies is op basis van vluchtgegevens. Wie naar de Verenigde Staten reist krijgt info over het ESTA formulier, ziet welke winkels er bereikbaar zijn, et cetera. Schiphol werkt nog aan een functie waarmee reizigers kunnen zien hoe ze het beste door security kunnen gaan.

De nieuwe Schiphol app moet in de woorden van het bedrijf ‘een onmisbaar reismaatje voor de frequente bezoekers’ worden. De app stuurt een bericht als een vlucht vertraagd is of als de gate is gewijzigd. Ook kan de passagier de locatie op luchthaven bepalen en bestaat de mogelijkheid om vragen te stellen via de app aan een medewerker van Schiphol.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…