Home / Luchthavens / Digitale transformatie Schiphol

Digitale transformatie Schiphol

Digitale transformatie Schiphol

Schiphol is bezig met een ‘digitale transformatie’ en heeft daartoe vandaag een nieuwe website en app gelanceerd. “De luchthaven wil door het inzetten van slimme technologie het reisproces verbeteren en passagiers meer inzicht en controle geven over hun vliegreis,” zegt Schiphol in een verklaring.

Volgens de luchthaven maken per maand bijna drie miljoen mensen gebruik van de Schiphol-website en app. “Dat zijn niet alleen Nederlandse reizigers, maar ook transferpassagiers, mensen die iemand komen ophalen of wegbrengen en de 65.000 mensen die op de luchthaven werken. Met de feedback van al deze miljoenen mensen wil Schiphol haar digitale kanalen verder verbeteren.”

Schiphol heeft de eigen website en app een ‘nieuw uiterlijk’ gegeven en heeft ook de snelheid en het gebruiksgemak verbeterd. “Schiphol wil de reiziger een zo persoonlijk mogelijke ervaring bieden”, zegt Christa Bakker, manager Digital Airport Programma. Advies is op basis van vluchtgegevens. Wie naar de Verenigde Staten reist krijgt info over het ESTA formulier, ziet welke winkels er bereikbaar zijn, et cetera. Schiphol werkt nog aan een functie waarmee reizigers kunnen zien hoe ze het beste door security kunnen gaan.

De nieuwe Schiphol app moet in de woorden van het bedrijf ‘een onmisbaar reismaatje voor de frequente bezoekers’ worden. De app stuurt een bericht als een vlucht vertraagd is of als de gate is gewijzigd. Ook kan de passagier de locatie op luchthaven bepalen en bestaat de mogelijkheid om vragen te stellen via de app aan een medewerker van Schiphol.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…