
Het leek rond: Heathrow zou eindelijk de felbegeerde derde runway krijgen, zo bepaalden het Britse Lagerhuis en de regering in 2018. Donderdag zette het Court of Appeal in Londen hier echter een streep door. Het lijkt nu einde verhaal voor de uitbreiding.
De rechtbank deed uitspraak in een zaak die was aangespannen door klimaatactivisten en besturen van stadswijken nabij Heathrow. Het oordeel van de magistrates luidde dat de politiek bij de plannen te weinig rekening heeft gehouden met het effect op de opwarming van de aarde. De luchthaven gaat tegen de uitspraak in beroep, maar de Conservatieve regering doet dat niet.
Maximum
Heathrow zit al lange tijd aan haar maximale capaciteit, met slechts twee start- en landingsbanen. Op de website van Zakenreis wordt in 2007 voor het eerst melding gemaakt van plannen voor een derde baan. In de jaren daarna blijft het een terugkerend thema: de uitbreiding wordt goedgekeurd, maar steeds komt er weer een kink in de kabel.
In juni 2018 leek het finale besluit daar: het Lagerhuis keurde het regeringsplan voor een derde baan goed. Zakenreis schreef toen: ‘Heathrow breidt uit, tenzij…’
Actiegroepen en buurten vochten het plan meteen aan. Met name in de nabijheid van Heathrow, gelegen aan de westelijke rand van Londen, was veel weerstand tegen de uitbreiding, vanwege de toename van geluid en uitstoot van broeikasgas. Behalve milieugroeperingen bleek ook de burgemeester van Londen, Sadiq Khan van de Labourpartij, tegenstander te zijn.
Khan wilde de groei van de luchtvaart niet stoppen, zei hij, maar gaf de voorkeur aan uitbreiding elders, zoals op Gatwick. Donderdag kregen Khan c.s. van de rechtbank gelijk.
Geheel uitgesloten is de derde baan op Heathrow nog niet. De rechters zeiden dat er nog mogelijkheden bestaan, mits de klimaatdoelen van het Verenigd Koninkrijk worden gehaald.