Home / Luchthavens / Derde baan Heathrow Airport

Derde baan Heathrow Airport

Derde baan Heathrow Airport

Londen Heathrow krijgt groen licht voor de aanleg van een derde start- en landingsbaan. Dit heeft het kabinet van premier May vandaag besloten. De luchthaven zit al jaren aan het  maximale runway-gebruik, maar uitbreiding werd steeds op de lange baan geschoven.

Premier Theresa May, nog niet zolang in functie, durfde de knoop wel door te hakken en maakt 16 miljard pond vrij voor Heathrow, dat daarmee tot 2030 kan doorgroeien van de huidige 480.000 vliegbewegingen naar 700.000. Voordat het zover is, zal er nog heel wat water door de Theems stromen, want het felle verzet tegen uitbreiding, met name van omwonenden, laaide vandaag meteen weer op. Ook binnen de regerende Conservatieve partij is lang niet iedereen het eens met het besluit.

Heathrow (IATA-code LHR) moet het sinds jaar en dag stellen met niet meer dan twee start- en landingsbanen. Voor een luchthaven van deze omvang een bijna onmogelijke situatie. Hoewel Heathrow in private handen is, met vrijwel uitsluitend buitenlandse investeerders, waaronder veel kapitaal uit de Golf-staten, ligt de verantwoordelijkheid over uitbreiding in staatshanden.

‘Geef ons een derde baan’ was al jaren de smeekbede van de luchthaven aan de westkant van Londen en die bede is nu verhoord. Afgezien van de protesten die nog zullen volgen zal de aanleg van de nieuwe baan een enorme infrastructurele ingreep betekenen. De ruimte in het gebied is beperkt, waardoor oplevering vóór 2020 onwaarschijnlijk is.

Tot die tijd moet LHR het doen met het intensieve, simultane gebruik van de twee bestaande runways. Aan het aantal vliegbewegingen valt goed af te lezen hoezeer Heathrow aan het plafond zit: tien jaar geleden was dit aantal 480.000, het maximaal haalbare. Sindsdien is het aantal starts- en landingen nauwelijks veranderd.

Toch groeide Heathrow in passagiersaantallen door, van 67 miljoen in 2006 naar 75 miljoen in 2015. Hoe kan dat? Doordat airlines grotere vliegtuigen inzetten. Geen luchthaven ter wereld waar zoveel Airbus A380’s landen en opstijgen, van verschillende airlines wel te verstaan – Dubai Airport verwerkt dankzij Emirates de meeste A380’s per dag.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Kan app reiswereld redden?

Kan app reiswereld redden?

23/10/2020

Er is een nieuwe app, CommonPass: een soort gezondheidspas die de wereldwijd gestagneerde luchtvaart en reisbranche weer op gang moeten brengen. Het is een initiatief van de non-profitorganisaties World Economic…

BA somber over de luchtvaart 

BA somber over de luchtvaart 

22/10/2020

De internationale luchtvaart komt volgens de CEO van British Airways mogelijk nooit terug op het niveau van topjaar 2019. BA’s moederbedrijf IAG heeft intussen de capaciteit verder teruggeschroefd na nieuwe…

VNC verliest zaak tegen KLM

VNC verliest zaak tegen KLM

20/10/2020

VNC heeft dinsdag ook in hoger beroep haar rechtszaak tegen KLM verloren. De rechtbank in Amsterdam stelde dat de airline zich bij de lopende ontslagronde niet hoeft te houden aan…

BCD schrapt 3.000 banen

BCD schrapt 3.000 banen

20/10/2020

BCD schrapt wereldwijd 3.000 van de 14.000 banen. De omzet daalt in 2020 door corona naar schatting met 75 procent en het Nederlandse zakenreisbedrijf moet daarom inkrimpen, ondanks loonsubsidie in…