Home / Luchthavens / Derde baan Heathrow Airport

Derde baan Heathrow Airport

Derde baan Heathrow Airport

Londen Heathrow krijgt groen licht voor de aanleg van een derde start- en landingsbaan. Dit heeft het kabinet van premier May vandaag besloten. De luchthaven zit al jaren aan het  maximale runway-gebruik, maar uitbreiding werd steeds op de lange baan geschoven.

Premier Theresa May, nog niet zolang in functie, durfde de knoop wel door te hakken en maakt 16 miljard pond vrij voor Heathrow, dat daarmee tot 2030 kan doorgroeien van de huidige 480.000 vliegbewegingen naar 700.000. Voordat het zover is, zal er nog heel wat water door de Theems stromen, want het felle verzet tegen uitbreiding, met name van omwonenden, laaide vandaag meteen weer op. Ook binnen de regerende Conservatieve partij is lang niet iedereen het eens met het besluit.

Heathrow (IATA-code LHR) moet het sinds jaar en dag stellen met niet meer dan twee start- en landingsbanen. Voor een luchthaven van deze omvang een bijna onmogelijke situatie. Hoewel Heathrow in private handen is, met vrijwel uitsluitend buitenlandse investeerders, waaronder veel kapitaal uit de Golf-staten, ligt de verantwoordelijkheid over uitbreiding in staatshanden.

‘Geef ons een derde baan’ was al jaren de smeekbede van de luchthaven aan de westkant van Londen en die bede is nu verhoord. Afgezien van de protesten die nog zullen volgen zal de aanleg van de nieuwe baan een enorme infrastructurele ingreep betekenen. De ruimte in het gebied is beperkt, waardoor oplevering vóór 2020 onwaarschijnlijk is.

Tot die tijd moet LHR het doen met het intensieve, simultane gebruik van de twee bestaande runways. Aan het aantal vliegbewegingen valt goed af te lezen hoezeer Heathrow aan het plafond zit: tien jaar geleden was dit aantal 480.000, het maximaal haalbare. Sindsdien is het aantal starts- en landingen nauwelijks veranderd.

Toch groeide Heathrow in passagiersaantallen door, van 67 miljoen in 2006 naar 75 miljoen in 2015. Hoe kan dat? Doordat airlines grotere vliegtuigen inzetten. Geen luchthaven ter wereld waar zoveel Airbus A380’s landen en opstijgen, van verschillende airlines wel te verstaan – Dubai Airport verwerkt dankzij Emirates de meeste A380’s per dag.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…