
ACM, de Autoriteit Consument & Markt, heeft Schiphol een boete opgelegd van 25.000 euro voor ‘het niet doorlopen van de voorgeschreven consultatieprocedure.’
ACM zegt dat de luchthaven in juni 2015 een nieuwe procedure introduceerde om passagiers met de bus te vervoeren tussen gates en het terminalgebouw. “Voor de vaststelling van deze busafhandelingsprocedure is het nodig om de voorgeschreven consultatieprocedure te volgen. Het doel hiervan is om luchtvaartmaatschappijen zorgvuldig te betrekken bij de totstandkoming van de voorwaarden,” aldus ACM in een persverklaring.
Schiphol heeft de voorgeschreven consultatieprocedure niet doorlopen, stelt de ACM, terwijl de autoriteit de luchthaven ‘eerder had gewezen op het belang daarvan.’ Henk Don, bestuurslid van de ACM, zegt in de verklaring: “De gang van zaken op Schiphol heeft rechtstreeks invloed op de dagelijkse bedrijfsvoering van luchtvaartmaatschappijen. Daarom is het belangrijk dat zij op de juiste wijze betrokken worden als Schiphol bepaalde voorwaarden wil wijzigen.”
ACM zegt verder ‘bij de keuze van een sanctie’ altijd verschillende factoren te wegen. “In dit geval heeft de ACM meegewogen dat er geen schade is ontstaan en de luchtvaartmaatschappijen wel zijn geïnformeerd. Toch vindt de ACM de overtreding ernstig genoeg om op te treden, zeker omdat Schiphol zich vaker niet aan de consultatieregels heeft gehouden.”