Home / Luchthavens / Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

De bewoners in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zijn voorlopig tegen alle groei op de luchthaven, staat in een vandaag uitgegeven verklaring. Ze willen eerst ‘nakoming van afspraken over vermindering van de hinder’ van het huidige vliegverkeer.

Zolang dat niet het geval is, kan er geen sprake zijn van meer vliegbewegingen boven de 500.000, zeggen de bewoners, die via vijf geografisch afgebakende clusters in de ORS zitten. Ze willen dat het in 2017 bereikte maximumaantal wordt verlengd tot en met 2023, dat is twee jaar extra.

Eind deze maand komt de ORS weer bijeen om te praten over een eventuele verhoging van het aantal vluchten vanaf 2021. Eind december liep het overleg vast, ook omdat de bewoners duidelijkheid wilden over de positie van Lelystad. Nu voegt het ‘bewonerscluster’ daaraan toe dat ‘afspraken uit het verleden en harde toezeggingen over hindervermindering bij het huidige aantal vluchten’ niet zijn nagekomen.

De leider van de bewonersdelegatie heeft deze boodschap gisteren overgebracht aan de andere stakeholders in de ORS.

Hoofdlijnen
In het eerdere ‘hoofdlijnendocument’ van alle partijen in de ORS leek het erop dat bewoners akkoord zouden gaan met een ‘beperkte groei’ van Schiphol, becijferd op 25.000 vluchten tot 2028. Maar in onderling overleg is de delegatieleider van de bewoners hier door de andere leden op teruggefloten. De clustervertegenwoordigers zeggen de volgorde te willen omdraaien: eerst nakoming van oude afspraken en dan pas praten over de toekomst.

“Dit houdt in dat het huidige plafond van 500.000 vluchten wordt verlengd tot en met 2023, of zoveel later als de herindeling van het luchtruim klaar is.” KLM en andere luchtvaartbedrijven, die ook in de ORS meepraten, willen zo snel mogelijk meer capaciteit, oplopend tot 580.000 vliegbewegingen over negen jaar.

De bewonersgeleding zegt de claim van de luchtvaart dat de nieuwe generatie vliegtuigen veel geluidsarmer is niet te vertrouwen. Dit staat in hun verklaring van vandaag: “Deze groeiclaim is gebaseerd op een discutabel concept-Milieueffectrapport (MER). Bovendien verdient de sector op grond van het verleden geen vertrouwen dat alle toezeggingen worden nagekomen. Verder gaat dit stuk in tegen selectiviteit en ontbreekt een argumentatie waarom de mainport niet met het huidige aantal vluchten toe zou kunnen. Ten slotte zijn diverse maatregelen vrijblijvend geformuleerd. Dat geldt ook voor de garantie van het nieuwe plafond van 525.000 vluchten.”

Ook positieve punten
De bewoners zijn niet over alles negatief. “De hoofdlijnen bevatten goede voorstellen voor vermindering van hinder bij het huidige aantal vluchten, zoals vervanging van vluchten op korte afstand door de trein. Ook wordt verplaatsing van banen naar zee serieus onderzocht omdat groei op locatie op groot maatschappelijk verzet stuit. De komende tijd kan worden benut om deze en andere voornemens concreet en toetsbaar te maken,” schrijven ze.

Ze besluiten met: “Een en ander betekent dat de ORS-bewonersgeleding niet akkoord gaat met beperkte groei tot 2028. De delegatieleider zal dit standpunt aan de ORS-voorzitter melden zodat daarmee rekening kan worden gehouden bij de voortzetting van de onderhandelingen later deze maand. Daarbij zal een alternatief scenario voor de ontwikkeling van Schiphol worden ingebracht.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…

Boeing en FAA onder vuur

Boeing en FAA onder vuur

19/03/2019

Terwijl het bewijs groeit dat de crashes van twee Boeing 737 MAX’s dezelfde oorzaak hadden, komen zowel de fabrikant als de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA onder vuur te liggen. Mogelijk kreeg…

Belang ABP in Zaventem

Belang ABP in Zaventem

19/03/2019

Het Nederlandse Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds wordt voor 16,8 procent eigenaar van Brussels Airport (Zaventem), nadat de Australische investeringsgroep Macquarie haar belang te koop had aangeboden. ‘Afronding van de transactie vindt…