Home / Luchthavens / Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

Bewoners: maximum vluchten Schiphol verlengen tot 2024

De bewoners in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zijn voorlopig tegen alle groei op de luchthaven, staat in een vandaag uitgegeven verklaring. Ze willen eerst ‘nakoming van afspraken over vermindering van de hinder’ van het huidige vliegverkeer.

Zolang dat niet het geval is, kan er geen sprake zijn van meer vliegbewegingen boven de 500.000, zeggen de bewoners, die via vijf geografisch afgebakende clusters in de ORS zitten. Ze willen dat het in 2017 bereikte maximumaantal wordt verlengd tot en met 2023, dat is twee jaar extra.

Eind deze maand komt de ORS weer bijeen om te praten over een eventuele verhoging van het aantal vluchten vanaf 2021. Eind december liep het overleg vast, ook omdat de bewoners duidelijkheid wilden over de positie van Lelystad. Nu voegt het ‘bewonerscluster’ daaraan toe dat ‘afspraken uit het verleden en harde toezeggingen over hindervermindering bij het huidige aantal vluchten’ niet zijn nagekomen.

De leider van de bewonersdelegatie heeft deze boodschap gisteren overgebracht aan de andere stakeholders in de ORS.

Hoofdlijnen
In het eerdere ‘hoofdlijnendocument’ van alle partijen in de ORS leek het erop dat bewoners akkoord zouden gaan met een ‘beperkte groei’ van Schiphol, becijferd op 25.000 vluchten tot 2028. Maar in onderling overleg is de delegatieleider van de bewoners hier door de andere leden op teruggefloten. De clustervertegenwoordigers zeggen de volgorde te willen omdraaien: eerst nakoming van oude afspraken en dan pas praten over de toekomst.

“Dit houdt in dat het huidige plafond van 500.000 vluchten wordt verlengd tot en met 2023, of zoveel later als de herindeling van het luchtruim klaar is.” KLM en andere luchtvaartbedrijven, die ook in de ORS meepraten, willen zo snel mogelijk meer capaciteit, oplopend tot 580.000 vliegbewegingen over negen jaar.

De bewonersgeleding zegt de claim van de luchtvaart dat de nieuwe generatie vliegtuigen veel geluidsarmer is niet te vertrouwen. Dit staat in hun verklaring van vandaag: “Deze groeiclaim is gebaseerd op een discutabel concept-Milieueffectrapport (MER). Bovendien verdient de sector op grond van het verleden geen vertrouwen dat alle toezeggingen worden nagekomen. Verder gaat dit stuk in tegen selectiviteit en ontbreekt een argumentatie waarom de mainport niet met het huidige aantal vluchten toe zou kunnen. Ten slotte zijn diverse maatregelen vrijblijvend geformuleerd. Dat geldt ook voor de garantie van het nieuwe plafond van 525.000 vluchten.”

Ook positieve punten
De bewoners zijn niet over alles negatief. “De hoofdlijnen bevatten goede voorstellen voor vermindering van hinder bij het huidige aantal vluchten, zoals vervanging van vluchten op korte afstand door de trein. Ook wordt verplaatsing van banen naar zee serieus onderzocht omdat groei op locatie op groot maatschappelijk verzet stuit. De komende tijd kan worden benut om deze en andere voornemens concreet en toetsbaar te maken,” schrijven ze.

Ze besluiten met: “Een en ander betekent dat de ORS-bewonersgeleding niet akkoord gaat met beperkte groei tot 2028. De delegatieleider zal dit standpunt aan de ORS-voorzitter melden zodat daarmee rekening kan worden gehouden bij de voortzetting van de onderhandelingen later deze maand. Daarbij zal een alternatief scenario voor de ontwikkeling van Schiphol worden ingebracht.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…