Home / Luchthavens / Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

FNV en CNV hebben voor 4 september een 24-uursstaking uitgeroepen van de beveiligers op Schiphol. De twee vakbonden eisen namens hun leden hoger loon en betere arbeidsomstandigheden. Als de deelname groot, is zal de luchthaven die dag ernstige hinder ondervinden.

Mohamed Gafki, bestuurder FNV Beveiliging zegt in een verklaring: ‘Schiphol heeft van ons een aanzegging gekregen, omdat een 24-uursstaking gevolgen heeft voor de luchthaven en het vliegverkeer. Nu kunnen nog afspraken worden gemaakt om een en ander ordentelijk te laten verlopen. Reizigers kunnen tijdig worden geïnformeerd, tickets omgeboekt, vluchten geannuleerd, enzovoort.’

Schiphol poogde eind vorige maand, tevergeefs, via juridische weg een stakingsverbod af te dwingen. De rechtbank breidde het stakingsrecht zelfs uit: het personeel mag sinds 1 augustus vijf keer per dag en vijftien minuten per keer het werk neerleggen in plaats van drie keer per dag tien minuten, zoals daarvoor.

En vanaf 2 september, als de vakantiedrukte voorbij is, mogen de beveiligers wat de rechter betreft onbeperkt staken, mits ze hun acties ruim van te voren aankondigen. De bonden grijpen die gelegenheid meteen aan met het plan de beveiligers de hele dag het werk te laten neerleggen. Ze zeggen te hopen dat de werkgevers de komende twee weken alsnog overstag gaan en de staking niet nodig is.

Nieuwe cao
De acties op Schiphol vormen deel van een groter geheel. De bonden onderhandelen met werkgevers over een nieuwe cao voor alle 31.000 personeel in de Nederlandse beveiligingsbedrijven. Op de luchthaven werken rond de 1.200 beveiligers. De acties begonnen zes weken geleden op Schiphol en breidden zich uit over de rest van het land.

Het overleg tussen bonden en werkgevers zit nog steeds muurvast. De bonden eisen een loonsverhoging van drie procent, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2018; de werkgevers willen dit pas op 1 januari 2019 laten ingaan. Ook eisen FNV en CNV vermindering van de werkdruk. Personeel heeft te weinig tijd om te herstellen, vinden de bonden.

Gafki: ‘De beveiliging gaat vaak 24 uur per dag door. In de roosters van nu zit te weinig tijd om te herstellen tussen vroege en late diensten. Hierdoor is het ziekteverzuim in de beveiliging veel hoger dan gemiddeld en neemt  de werkdruk juist weer toe.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Schiphol test Seamless Flow

Schiphol test Seamless Flow

18/02/2019

Schiphol is een nieuwe proef begonnen met de zogenoemde Seamless Flow, boarden via gezichtsherkenning. Na een eerdere test met KLM is nu de beurt aan passagiers van Cathay Pacific om…

Positie Elbers onduidelijk

Positie Elbers onduidelijk

18/02/2019

Over de positie van KLM-topman Pieter Elbers bestaat naar buiten toe nog altijd grote onduidelijkheid. Terwijl La Tribune heeft gemeld dat Elbers’ herbenoeming rond is, zwijgen andere Franse media, evenals…