Home / Luchthavens / Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

Beveiligers willen Schiphol op 4 september platleggen

FNV en CNV hebben voor 4 september een 24-uursstaking uitgeroepen van de beveiligers op Schiphol. De twee vakbonden eisen namens hun leden hoger loon en betere arbeidsomstandigheden. Als de deelname groot, is zal de luchthaven die dag ernstige hinder ondervinden.

Mohamed Gafki, bestuurder FNV Beveiliging zegt in een verklaring: ‘Schiphol heeft van ons een aanzegging gekregen, omdat een 24-uursstaking gevolgen heeft voor de luchthaven en het vliegverkeer. Nu kunnen nog afspraken worden gemaakt om een en ander ordentelijk te laten verlopen. Reizigers kunnen tijdig worden geïnformeerd, tickets omgeboekt, vluchten geannuleerd, enzovoort.’

Schiphol poogde eind vorige maand, tevergeefs, via juridische weg een stakingsverbod af te dwingen. De rechtbank breidde het stakingsrecht zelfs uit: het personeel mag sinds 1 augustus vijf keer per dag en vijftien minuten per keer het werk neerleggen in plaats van drie keer per dag tien minuten, zoals daarvoor.

En vanaf 2 september, als de vakantiedrukte voorbij is, mogen de beveiligers wat de rechter betreft onbeperkt staken, mits ze hun acties ruim van te voren aankondigen. De bonden grijpen die gelegenheid meteen aan met het plan de beveiligers de hele dag het werk te laten neerleggen. Ze zeggen te hopen dat de werkgevers de komende twee weken alsnog overstag gaan en de staking niet nodig is.

Nieuwe cao
De acties op Schiphol vormen deel van een groter geheel. De bonden onderhandelen met werkgevers over een nieuwe cao voor alle 31.000 personeel in de Nederlandse beveiligingsbedrijven. Op de luchthaven werken rond de 1.200 beveiligers. De acties begonnen zes weken geleden op Schiphol en breidden zich uit over de rest van het land.

Het overleg tussen bonden en werkgevers zit nog steeds muurvast. De bonden eisen een loonsverhoging van drie procent, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2018; de werkgevers willen dit pas op 1 januari 2019 laten ingaan. Ook eisen FNV en CNV vermindering van de werkdruk. Personeel heeft te weinig tijd om te herstellen, vinden de bonden.

Gafki: ‘De beveiliging gaat vaak 24 uur per dag door. In de roosters van nu zit te weinig tijd om te herstellen tussen vroege en late diensten. Hierdoor is het ziekteverzuim in de beveiliging veel hoger dan gemiddeld en neemt  de werkdruk juist weer toe.’

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…