
Negen jaar te laat en na tien keer uitstel lijkt het er toch van te komen: Berlin Brandenburg gaat op 31 oktober open. Door corona is het vliegverkeer wereldwijd weliswaar gedecimeerd, maar het biedt de nieuwe luchthaven bij de Duitse hoofdstad juist de kans voorzichtig te beginnen.
De Duitse autoriteiten verstrekten eerder deze maand Flughafen Berlin Brandenburg Willy Brandt de papieren die vereist zijn om de operatie te beginnen. CEO Engelbert Lütke Daldrup hield daarna in een verklaring nog een slagje om de arm: “Voor zover we nu weten, is er niets meer dat de opening op 31 oktober 2020 in de weg staat.”
Veiligheid
De plannen voor een nieuwe luchthaven bij Berlijn dateren van vlak na de Duitse eenwording in 1990. De drie bestaande airports: Tempelhof (inmiddels dicht) en Tegel, beide in West-Berlijn en Schönefeld in Oost-Berlijn zouden moeten opgaan in één nieuwe faciliteit: Berlin Brandenburg, luchthavencode BER.
De aanleg, nabij Schönefeld aan de zuidrand van de stad, begon in 2006 en de feestelijke opening stond in eerste instantie gepland op 30 oktober 2011. Die datum werd niet gehaald, maar het doorschuiven naar juni 2012 baarde nog weinig zorgen. Om verscheidene redenen, die vooral te maken hadden met veiligheidsvoorschriften, volgde daarna evenwel uitstel op uitstel: tien keer in totaal.
Nu lijkt het er eind van deze maand toch van te komen, al is niets zeker rond Berlin Brandenburg. De kosten zijn in al die jaren opgelopen van de oorspronkelijk begrote 2,8 miljard euro tot meer dan 10 miljard euro.
Corona helpt
De huidige corona-crisis, die het luchtverkeer sinds maart/april overal ter wereld heeft gedecimeerd, is in zekere zin een voordeel voor Brandenburg. In normale omstandigheden zou alle verkeer van Tegel en Schönefeld binnen enkele dagen moeten worden verplaatst naar BER. Bij elkaar opgeteld ging dat in 2019 om 35 miljoen passagiers.
De afgelopen maanden was het verkeer nog maar een fractie van vorig jaar. De cijfers over september wijzen uit dat de Berlijnse luchthavens een neergang noteerden van bijna 80 procent en uitkwamen op 700.000 passagiers in totaal. De kleinere schaal maakt het eenvoudiger om, zoals de plannen nu voorliggen, eind van deze maand zowel Tegel als Schönefeld te sluiten en alle verkeer over te plaatsen naar Brandenburg.
Voor de zekerheid maken de Duitse luchtvaartautoriteiten geen haast met de ontmanteling van Tegel, nu de mainport van Berlijn. Zo is er nog enige tijd een airport in reserve, mocht er rond Brandenburg na de opening toch nog iets misgaan.