Home / Luchthavens / Benschop vandaag begonnen als nieuwe CEO van Schiphol

Benschop vandaag begonnen als nieuwe CEO van Schiphol

Benschop vandaag begonnen  als nieuwe CEO van Schiphol

Dick Benschop is vandaag aangetreden als de nieuwe CEO van Schiphol. Hij moet meteen aan de bak: de oorzaak achterhalen van de stroomstoring  van zondag en een business plan maken voor een luchthaven die vol zit.

De stroomstoring van afgelopen zondag op Schiphol is Benschops eerste kopzorg. Hoewel de netbeheerders verantwoordelijk zijn voor de stroomtoevoer en dus ook voor een verstoring daarvan, werkten ook de noodvoorzieningen met aggregaten op Schiphol niet goed en dat is wel het pakkie-an van de luchthaven.

Benschop is de opvolger van Jos Nijhuis, die sinds 1 januari 2009 de Schiphol Group leidde – ook Rotterdam Airport is deel van de groep, die tevens een belang van 51 procent heeft in Eindhoven Airport.

Capaciteit
Het belangrijkste probleem dat Nijhuis voor zijn opvolger achterlaat is de capaciteit. Schiphol groeide in tien jaar tijd van 43 miljoen naar 68,5 miljoen passagiers. Een deel van deze groei is te danken aan de komst van grotere vliegtuigen, zoals de Airbus A380 en door een hogere bezettingsgraad.

Maar een ander deel vloeit voort uit een stijging van het aantal vluchten. Het is niet Schiphol zelf die dit aantal bepaalt, maar de onafhankelijke slotcoördinator, die de rechten voor starts en landingen (slots) verstrekt aan de airlines. Vorig jaar is de grens benaderd van 500.000 vliegbewegingen (496.748 om precies te zijn), een getal dat in 2008 door alle stakeholders is afgesproken aan de Alderstafel als maximum tot en met het jaar 2020.

Aangezien de eerste maanden van dit jaar opnieuw een grote groei in het aantal reizigers te zien hebben gegeven, is de verwachting dat eind dit jaar dat plafond van 500.000 echt in zicht komt. Benschop zal ruim op tijd handelend moeten optreden. Hij is gehouden aan het Aldersakkoord, een positie die door de verantwoordelijke minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is bevestigd. De vraag is hoe Benschop hiermee om zal gaan.

Blokkade
De luchtvaartsector keerde zich eind maart in een ‘position paper’ tegen wat zij noemde de dreigende ‘blokkade’ op de groei van Schiphol. De branche bepleit meer vluchten, boven de 500.000 vliegbewegingen. De luchthaven zelf hield zich daarbij, als ondertekenaar van het Aldersakkoord, wijselijk afzijdig.

Behalve de problemen op het terrein van de operatie en de capaciteit neemt Benschop een goed lopende onderneming over. Schiphol is onder Nijhuis steeds winstgevend geweest, hoewel dit als publiek bedrijf niet per se hoeft. De staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam bezitten samen 92 procent van de aandelen, de andere acht procent zijn in handen van de beursgenoteerde Groupe ADP (Aéroports de Paris). Schiphol heeft op haar beurt een belang van acht procent in ADP.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…