Home / Luchthavens / Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

De president-directeur van Schiphol, Dick Benschop, rekent erop dat Lelystad Airport ‘volgens plan A’ in 2020 open gaat als grote overloop-luchthaven. Benschop zei dit vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers van de Schiphol Group.

Van plan B, een latere opening van Lelystad, wil de CEO vooralsnog niet uitgaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) neemt dit voorjaar een besluit over de toekomst van Schiphol en de dependance Lelystad. Benschop: “Wij streven naar gematigde, gecontroleerde groei voor zowel Schiphol als Lelystad.”

Taaie dossiers
Het zijn twee verschillende, taaie dossiers, die ook weer onderling met elkaar zijn verbonden. Voor Schiphol zelf is het de vraag of er extra vluchtbewegingen boven het inmiddels bereikte plafond van 500.000 bij kunnen komen. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) kon het hier vorige maand niet eens over worden en liet daarom een advies aan de minister achterwege.

Het is nu aan Van Nieuwenhuizen, zo onderstreepte Benschop nog eens, om knopen door te hakken. Komt zij de luchtvaartbranche tegemoet, met meer groei, of gaat ze mee met  ‘de omgeving’ die pas op de plaats voor de luchthaven wil?

Lelystad is een ander verhaal – deze luchthaven in de Flevopolder moet nog de sprong maken van klein verkeer naar airport voor grote vliegtuigen. Maar de herindeling van het luchtruim is pas in 2023 klaar; vluchten vanaf Lelystad vóór die tijd zouden daarom op relatief lage hoogte moeten blijven. In de provincies Overijssel en Gelderland bestaat daar bezwaar tegen, vanwege de verwachte geluidsoverlast. Burgers en provinciale politici willen daarom uitstel van de opening van Lelystad, tot 2023 of later. Van Nieuwenhuizen is ook hier aan zet.

Schiphol ging er eerder vanuit dat een deel van de vluchten (vooral leisure) zou kunnen worden doorgeschoven naar Lelystad, waardoor de combinatie als geheel wel zou kunnen groeien. Als Lelystad, dat qua infrastructuur gereed is, de komende jaren níet opengaat, heeft Schiphol een dubbel probleem.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…