Home / Luchthavens / Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

Benschop gaat voor plan A met opening Lelystad Airport

De president-directeur van Schiphol, Dick Benschop, rekent erop dat Lelystad Airport ‘volgens plan A’ in 2020 open gaat als grote overloop-luchthaven. Benschop zei dit vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers van de Schiphol Group.

Van plan B, een latere opening van Lelystad, wil de CEO vooralsnog niet uitgaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) neemt dit voorjaar een besluit over de toekomst van Schiphol en de dependance Lelystad. Benschop: “Wij streven naar gematigde, gecontroleerde groei voor zowel Schiphol als Lelystad.”

Taaie dossiers
Het zijn twee verschillende, taaie dossiers, die ook weer onderling met elkaar zijn verbonden. Voor Schiphol zelf is het de vraag of er extra vluchtbewegingen boven het inmiddels bereikte plafond van 500.000 bij kunnen komen. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) kon het hier vorige maand niet eens over worden en liet daarom een advies aan de minister achterwege.

Het is nu aan Van Nieuwenhuizen, zo onderstreepte Benschop nog eens, om knopen door te hakken. Komt zij de luchtvaartbranche tegemoet, met meer groei, of gaat ze mee met  ‘de omgeving’ die pas op de plaats voor de luchthaven wil?

Lelystad is een ander verhaal – deze luchthaven in de Flevopolder moet nog de sprong maken van klein verkeer naar airport voor grote vliegtuigen. Maar de herindeling van het luchtruim is pas in 2023 klaar; vluchten vanaf Lelystad vóór die tijd zouden daarom op relatief lage hoogte moeten blijven. In de provincies Overijssel en Gelderland bestaat daar bezwaar tegen, vanwege de verwachte geluidsoverlast. Burgers en provinciale politici willen daarom uitstel van de opening van Lelystad, tot 2023 of later. Van Nieuwenhuizen is ook hier aan zet.

Schiphol ging er eerder vanuit dat een deel van de vluchten (vooral leisure) zou kunnen worden doorgeschoven naar Lelystad, waardoor de combinatie als geheel wel zou kunnen groeien. Als Lelystad, dat qua infrastructuur gereed is, de komende jaren níet opengaat, heeft Schiphol een dubbel probleem.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Eerste vlucht Delta op Tampa

Eerste vlucht Delta op Tampa

24/05/2019

Delta Air Lines, de partner van KLM en Air France, is vandaag begonnen met een nieuwe route vanuit Amsterdam naar Tampa, Florida. Delta breidt hiermee haar netwerk vanuit Nederland verder…

China eist geld voor MAX

China eist geld voor MAX

23/05/2019

De drie grote Chinese airlines eisen compensatie van Boeing voor het aan de grond houden van hun MAX-toestellen. Air China, China Southern en China Eastern hebben samen 42 Boeing MAX-8…

KLM in start-up Air Antwerp

KLM in start-up Air Antwerp

22/05/2019

KLM heeft met CityJet een nieuwe airline opgericht onder de naam Air Antwerp. Dit bevestigt een woordvoerder van de start-up tegen Zakenreis. Na de zomer wil de carrier beginnen met…

Bagagetoeslag KLM nu overal

Bagagetoeslag KLM nu overal

20/05/2019

KLM hanteert vanaf 21 mei op bijna het gehele netwerk een toeslag voor ruimbagage bij de goedkoopste tickets. Dit bevestigt Dries Klein, vice-president sales KLM Benelux, tegen Zakenreis. Het verschil…

Winstval Ryanair 29 procent

Winstval Ryanair 29 procent

20/05/2019

Ryanair heeft in het gebroken boekjaar 2018-19 de winst zien dalen met 29 procent, van 1,45 miljard naar 1,02 miljard euro. De Ierse prijsvechter noemt als oorzaken hogere brandstofkosten en…