
Schiphol is een proef begonnen met een autonome bagagetrekker, zonder bestuurder, die bagage naar een vliegtuig kan brengen. De luchthaven zegt ‘ondanks de coronacrisis’ te willen blijven investeren in kwaliteit en innovatie.
“We zijn het programma Autonomous Airside Operations’ gestart om met luchthavenpartners stapsgewijs naar een slimme en toekomstbestendige grondafhandeling toe te kunnen werken,” zegt Hassan Charaf, hoofd innovatie bij de Schiphol Group. “We zetten in deze vroege fase in op kennisontwikkeling, door proeven op verschillende luchthavens. Op die manier kunnen we inzichten combineren en bepalen welke knelpunten in het bijzonder aandacht vereisen en welke stappen in de toekomst genomen moeten worden naar een autonome luchthaven. Op basis daarvan worden concrete vervolgstappen bepaald.”
De test met de elektrische, autonome bagagewagentjes, die de hele maand februari duurt, heeft als doel “te leren of deze techniek veilig en efficiënt is en hoe zelfrijdende voertuigen te integreren zijn met het andere verkeer op de luchthaven,” aldus de luchthaven, die hierin samenwerkt met onder meer KLM. Er zit steeds een ‘veiligheidsoperator’ in het autonome voertuig, om indien in te grijpen. Een woordvoerder van Schiphol zegt desgevraagd dat autonoom bagagevervoer niet het besparen op arbeidskosten ten doel heeft. “De menselijke rol in het proces blijft belangrijk. Het gaat ons om het verhogen van de efficiëntie en de snelheid.”
Op de luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport, die eveneens deel uitmaken van de Schiphol Group, worden dit voorjaar vergelijkbare proeven gedaan met autonome bagagetrekkers.