Home / Luchthavens / Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

De aanlegkosten voor een luchthaven in de Noordzee kunnen volgens een onderzoek in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen oplopen tot meer dan vijftig miljard euro. En áls het ervan komt zal het nog zeker twintig jaar duren.

De bewindsvrouw bracht de bevindingen afgelopen week naar buiten. Conclusie over de haalbaarheid: technisch gezien geen enkel probleem, maar de aanleg van de eilanden in zee zou een mega-kostenpost opleveren. Ook zou de bouw, als er nu mee zou worden begonnen, wel twintig jaar duren. Mogelijk zou de eerste vlucht zelfs pas in 2050 kunnen plaatsvinden.

Het plan waar nu vanuit wordt gegaan omvat een luchthaveneiland met vijf of zes parallelle start- en landingsbanen. Transport tussen land en luchthaven zou moeten gaan via drie tunnels vanaf het huidige Schiphol, waar ook security em bagageafhandeling zouden blijven plaatsvinden, evenals het parkeren van auto’s.

Het grote voordeel zou de ontlasting van de regio Schiphol zijn, door de verplaatsing van het geluid naar zee en de mogelijkheid het vliegverkeer te latehn doorgroeien. In het plan staan scenario’s oplopend tot een miljoen vliegbewegingen per jaar – Schiphol zit nu aan de grens van 500.000 vluchten. Ook het vrijkomen van ruimte om te wonen en te recreëren op de plaats van de huidige mainport zou een groot maatschappelijk en economisch pluspunt zijn.

Windmolens
Er zijn ook nadelen blijkt uit het onderzoek, zoals effecten voor de visserij en de visstand. De geplande bouw van windmolenparken in zee zou door de aanleg van een luchthaven problematisch kunnen zijn. Maar het grootste nadeel zijn de enorme kosten, waardoor het plan vooralsnog weinig kans van slagen maakt.

Aanleiding voor het onderzoek vormde een motie in de Tweede Kamer, in mei 2018 aangenomen, met het verzoek aan de regering om ‘een quickscan te laten maken van de potentiële maatschappelijke kosten en baten alsmede de consequenties voor de vliegveiligheid van een verplaatsing van Schiphol naar zee.’

Minister Cora Van Nieuwenhuizen vatte de koe bij de horens en liet deze ‘quickscan’ uitvoeren, bestaande uit twee delen. Er is een literatuurstudie gedaan door haar ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) van een vergevorderd plan (Flyland) rond het jaar 2000, voor een luchthaven in de Noordzee, dat uiteindelijk toch niet doorging.

Het tweede deel betreft een onderzoek in opdracht van I en W, uitgevoerd door bureau Posad, dat een ‘actualisatie van kennis, kosten en baten’ bevat. Hierbij is een inschatting gemaakt van de maatschappelijke kosten en baten van verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee, zegt het Ministerie, op basis van interviews en werksessies met experts.

Veel van de technische plannen die twintig jaar geleden in de ijskast verdwenen, blijken nog steeds bruikbaar, alleen is de kostenraming inmiddels aanzienlijk hoger. Was de raming destijds oplopend tot 28 miljard euro, nu ligt de schatting tussen de 41 en 58 miljoen euro.

Het ministerie benadrukt dat de Quickscan lang niet vragen beantwoord. Nader onderzoek is nodig.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….