Home / Luchthavens / Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

De aanlegkosten voor een luchthaven in de Noordzee kunnen volgens een onderzoek in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen oplopen tot meer dan vijftig miljard euro. En áls het ervan komt zal het nog zeker twintig jaar duren.

De bewindsvrouw bracht de bevindingen afgelopen week naar buiten. Conclusie over de haalbaarheid: technisch gezien geen enkel probleem, maar de aanleg van de eilanden in zee zou een mega-kostenpost opleveren. Ook zou de bouw, als er nu mee zou worden begonnen, wel twintig jaar duren. Mogelijk zou de eerste vlucht zelfs pas in 2050 kunnen plaatsvinden.

Het plan waar nu vanuit wordt gegaan omvat een luchthaveneiland met vijf of zes parallelle start- en landingsbanen. Transport tussen land en luchthaven zou moeten gaan via drie tunnels vanaf het huidige Schiphol, waar ook security em bagageafhandeling zouden blijven plaatsvinden, evenals het parkeren van auto’s.

Het grote voordeel zou de ontlasting van de regio Schiphol zijn, door de verplaatsing van het geluid naar zee en de mogelijkheid het vliegverkeer te latehn doorgroeien. In het plan staan scenario’s oplopend tot een miljoen vliegbewegingen per jaar – Schiphol zit nu aan de grens van 500.000 vluchten. Ook het vrijkomen van ruimte om te wonen en te recreëren op de plaats van de huidige mainport zou een groot maatschappelijk en economisch pluspunt zijn.

Windmolens
Er zijn ook nadelen blijkt uit het onderzoek, zoals effecten voor de visserij en de visstand. De geplande bouw van windmolenparken in zee zou door de aanleg van een luchthaven problematisch kunnen zijn. Maar het grootste nadeel zijn de enorme kosten, waardoor het plan vooralsnog weinig kans van slagen maakt.

Aanleiding voor het onderzoek vormde een motie in de Tweede Kamer, in mei 2018 aangenomen, met het verzoek aan de regering om ‘een quickscan te laten maken van de potentiële maatschappelijke kosten en baten alsmede de consequenties voor de vliegveiligheid van een verplaatsing van Schiphol naar zee.’

Minister Cora Van Nieuwenhuizen vatte de koe bij de horens en liet deze ‘quickscan’ uitvoeren, bestaande uit twee delen. Er is een literatuurstudie gedaan door haar ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) van een vergevorderd plan (Flyland) rond het jaar 2000, voor een luchthaven in de Noordzee, dat uiteindelijk toch niet doorging.

Het tweede deel betreft een onderzoek in opdracht van I en W, uitgevoerd door bureau Posad, dat een ‘actualisatie van kennis, kosten en baten’ bevat. Hierbij is een inschatting gemaakt van de maatschappelijke kosten en baten van verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee, zegt het Ministerie, op basis van interviews en werksessies met experts.

Veel van de technische plannen die twintig jaar geleden in de ijskast verdwenen, blijken nog steeds bruikbaar, alleen is de kostenraming inmiddels aanzienlijk hoger. Was de raming destijds oplopend tot 28 miljard euro, nu ligt de schatting tussen de 41 en 58 miljoen euro.

Het ministerie benadrukt dat de Quickscan lang niet vragen beantwoord. Nader onderzoek is nodig.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….

Albert Plesman landde in zee

Albert Plesman landde in zee

15/04/2019

KLM wordt in oktober honderd jaar oud. Zakenreis blikt in een aantal episodes alvast terug, samen met Ron Wunderink, op een eeuw luchtvaart in Nederland. Deel 1: Albert Plesman. Het…

KLM stopt jv naar Mauritius

KLM stopt jv naar Mauritius

15/04/2019

KLM en Air Mauritius schorten na twee jaar hun joint venture voor vluchten tussen Mauritius en Amsterdam met ingang van het komend winterseizoen op. De route, tweemaal per week gevlogen…