Home / Luchthavens / Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

Airport in zee kost 50 mld

De aanlegkosten voor een luchthaven in de Noordzee kunnen volgens een onderzoek in opdracht van minister Van Nieuwenhuizen oplopen tot meer dan vijftig miljard euro. En áls het ervan komt zal het nog zeker twintig jaar duren.

De bewindsvrouw bracht de bevindingen afgelopen week naar buiten. Conclusie over de haalbaarheid: technisch gezien geen enkel probleem, maar de aanleg van de eilanden in zee zou een mega-kostenpost opleveren. Ook zou de bouw, als er nu mee zou worden begonnen, wel twintig jaar duren. Mogelijk zou de eerste vlucht zelfs pas in 2050 kunnen plaatsvinden.

Het plan waar nu vanuit wordt gegaan omvat een luchthaveneiland met vijf of zes parallelle start- en landingsbanen. Transport tussen land en luchthaven zou moeten gaan via drie tunnels vanaf het huidige Schiphol, waar ook security em bagageafhandeling zouden blijven plaatsvinden, evenals het parkeren van auto’s.

Het grote voordeel zou de ontlasting van de regio Schiphol zijn, door de verplaatsing van het geluid naar zee en de mogelijkheid het vliegverkeer te latehn doorgroeien. In het plan staan scenario’s oplopend tot een miljoen vliegbewegingen per jaar – Schiphol zit nu aan de grens van 500.000 vluchten. Ook het vrijkomen van ruimte om te wonen en te recreëren op de plaats van de huidige mainport zou een groot maatschappelijk en economisch pluspunt zijn.

Windmolens
Er zijn ook nadelen blijkt uit het onderzoek, zoals effecten voor de visserij en de visstand. De geplande bouw van windmolenparken in zee zou door de aanleg van een luchthaven problematisch kunnen zijn. Maar het grootste nadeel zijn de enorme kosten, waardoor het plan vooralsnog weinig kans van slagen maakt.

Aanleiding voor het onderzoek vormde een motie in de Tweede Kamer, in mei 2018 aangenomen, met het verzoek aan de regering om ‘een quickscan te laten maken van de potentiële maatschappelijke kosten en baten alsmede de consequenties voor de vliegveiligheid van een verplaatsing van Schiphol naar zee.’

Minister Cora Van Nieuwenhuizen vatte de koe bij de horens en liet deze ‘quickscan’ uitvoeren, bestaande uit twee delen. Er is een literatuurstudie gedaan door haar ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) van een vergevorderd plan (Flyland) rond het jaar 2000, voor een luchthaven in de Noordzee, dat uiteindelijk toch niet doorging.

Het tweede deel betreft een onderzoek in opdracht van I en W, uitgevoerd door bureau Posad, dat een ‘actualisatie van kennis, kosten en baten’ bevat. Hierbij is een inschatting gemaakt van de maatschappelijke kosten en baten van verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee, zegt het Ministerie, op basis van interviews en werksessies met experts.

Veel van de technische plannen die twintig jaar geleden in de ijskast verdwenen, blijken nog steeds bruikbaar, alleen is de kostenraming inmiddels aanzienlijk hoger. Was de raming destijds oplopend tot 28 miljard euro, nu ligt de schatting tussen de 41 en 58 miljoen euro.

Het ministerie benadrukt dat de Quickscan lang niet vragen beantwoord. Nader onderzoek is nodig.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer quarantaineplicht in UK

Weer quarantaineplicht in UK

14/08/2020

Het Verenigd Koninkrijk voert vanaf zaterdag 15 augustus opnieuw een verplichte zelfquarantaine van twee weken in voor reizigers uit enkele landen, waaronder Nederland en Frankrijk. Omgekeerd zal dat niet gelden….

Nieuwe forenzenkaart bij NS

Nieuwe forenzenkaart bij NS

14/08/2020

NS heeft vrijdag bekendgemaakt na de zomer te komen met een abonnement voor forenzen die deels thuis blijven werken. Het spoorbedrijf speelt zo in op de “enorme” neergang van het…

KLM naar Poznań in Polen

KLM naar Poznań in Polen

13/08/2020

KLM opent op 25 oktober een nieuwe, dagelijkse route naar de stad Poznań. Het is de vijfde bestemming in Polen, na Warschau, Krakau, Gdańsk en Wrocław. Met Poznań, 300 kilometer…

Teststraat Schiphol in bedrijf

Teststraat Schiphol in bedrijf

13/08/2020

Sinds donderdag 10.00 uur kunnen passagiers die op Schiphol aankomen uit risicogebieden gebruik maken van een teststraat voor corona. Er geldt geen verplichting, zoals in Duitsland. De GGD Kennemerland verzorgt…