Home / Luchthavens / Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode.

Tijdens een symposium in Den Haag over ‘de rol van de Luchtvaartpolder’ wuifden tal van sprekers, onder wie VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer en Waterstaat) Alders lof toe omdat hij ‘rust’ zou hebben weten te creëren.

Thom de Graaf, vicevoorzitter van de Raad van State, noemde Alders ‘het oliemannetje van de polder’ en ‘een beroepspolderaar.’

Alders wist in 2006 een verziekt klimaat rond Schiphol, waarin demonstraties en rechtszaken van bewoners tegen de directie aan de orde van de dag, vlot te trekken. Aan de ‘Alderstafel’, vanaf 2015 ORS genoemd, slaagde Alders erin steeds compromissen te bereiken onder alle stakeholders.

Naderhand kwamen er ook Alderstafels voor de luchthavens van Eindhoven en Lelystad, ook onder zijn voorzitterschap

Veertig adviezen
In totaal gingen er ruim veertig Alders-adviezen, op basis van compromissen, richting Den Haag de deur uit, waarvan de belangrijkste in 2008 over de groei van Schiphol, die volgens de afspraken tot eind 2020 de 500.000 vluchten niet te boven mochten gaan. De goede raad van de ORS werd steeds opgevolgd.

Alders schertste vandaag dat de ORS het afgelopen januari ook ‘roerend eens’ was geweest over het achterwege laten van advies over groei van Schiphol na 2020, omdat de meningen te zeer waren verdeeld.

Dit laatste wapenfeit van Alders als voorzitter van de ORS – geen advies – betekende dat de regering zelf een besluit kon nemen en dat gebeurde ook, vorige week: Schiphol mag van het kabinet na 2020 doorgroeien naar 540.000 vluchten.

De ironie wil dat polderaar Hans Alders de afgelopen maanden liet weten wel zo’n beetje klaar te zijn met het polderen. De politiek moest haar verantwoordelijkheid maar weer nemen, vond hij.

Het besluit voor groei van de luchthaven kan daarom op zijn steun rekenen, omdat de regering het heft weer in handen heeft genomen én ook vanuit de luchtvaart geredeneerd. “We moeten niet terug naar een tijd dat vliegen alleen voor de elite was,” zei hij.

Verbinder
Maar Alders bleef vandaag in zijn rol van verbinder. Hij prees de aanwezige Kees van Ojik, die namens een van de bewonersorganisaties steeds in de ORS heeft gezeten en tegenstander was van een te grote groei van Schiphol.

Van Ojik, die de ORS eveneens heeft verlaten, werd een van de boegbeelden van verzet tegen Schiphol en kreeg voor zijn ‘bewezen diensten’ van minister van Nieuwenhuizen een koninklijke onderscheiding opgespeld: Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Zowel Alders als Van Nieuwenhuizen benadrukten dat zij, ondanks andere opvattingen over Schiphol, ‘groot respect’ hebben voor oud-huisarts Van Ojik.

En nu?
De grote vraag is wel wat er nu zal gebeuren rond Schiphol. Van Nieuwenhuizen zei vandaag dat ze opnieuw gaat overleggen met de ORS, maar uit de hoek van de bewoners bestaat fel verzet tegen de groei.

Kees van Ojik was in de ORS overigens niet per se tegen groei, alleen wilde hij deze beperken tot 25.000 vliegbewegingen in een periode van tien jaar. Van Ojik zei desgevraagd tegen Zakenreis ervan uit te gaan dat de geplande 40.000 extra vluchten na 2020 (“We weten ook niet in hoeveel jaar dat zal gebeuren”) er niet zullen komen. “Ik verwacht dat er allerlei procedures zullen worden aangespannen om dat te verhinderen.”

Dat betekent waarschijnlijk dat er toch weer een oliemannetje zal moeten komen bij de ORS. Of Pieter van Geel dat kan zijn moet nog blijken. De interim-voorzitter blonk vandaag door afwezigheid.

Alders’ vele functies
Hans Alders (PvdA) was van 1989 tot 1994 minister in het kabinet Lubbers III en van 1996 tot 2007 Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen. Alders’ naam was lange tijd verbonden aan het hoofdakkoord (de Alderstafel) dat hij in 2008 wist af te sluiten met alle stakeholders rond Schiphol, over de groei naar 500.000 vluchten in 2020.

Alders staat en stond ook bekend om zijn vele nevenfuncties en commissariaten. In 2014 had hij naar verluidt twintig ‘banen.’ Maar waar Alders optrad, had hij vrijwel altijd succes en dat was de reden dat hij vaak voor nieuwe klussen werd gevraagd.

Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad plaagde Alders daar vandaag mee tijdens het symposium. “Je hebt vrijwel overal een functie gehad, maar niet in de SER.” Hamer gaat ervan uit dat Alders’ rol in de samenleving nog lang niet is uitgespeeld. “Ik denk dat dit vandaag eerder een ‘tot ziens’ was dan een afscheid.”

Hans Alders’ opvolger bij de ORS, Pieter van Geel, is eveneens een oud-politicus – van het CDA. Hij was staatssecretaris in drie kabinetten Balkenende, tussen 2002 en 2007.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Forse boete dreigt voor BA

Forse boete dreigt voor BA

08/07/2019

British Airways krijgt mogelijk een boete van ruim 200 miljoen euro, opgelegd door de Britse waakhond ICO, wegens het lekken van data van 500.000 klanten, vorig jaar. BA mag zich…