Home / Luchthavens / Adviesraad: mainports voorbij

Adviesraad: mainports voorbij

Adviesraad: mainports voorbij

De rol van Schiphol en de Rotterdamse haven als mainports moet plaatsmaken voor “integraal beleid”, aldus een vandaag gepubliceerd rapport. Er kwam meteen felle kritiek, van ministeries en adviesbureaus. Schiphol zelf weigerde bij de presentatie aanwezig te zijn.

De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) zegt in haar rapport Mainports Voorbij dat de rol van Schiphol en de haven van Rotterdam minder groot is dan dertig jaar geleden toen voor de twee bedrijven de niet bestaande Engelse term ‘mainport’ werd bedacht.

De Rli vindt dat toekomstig overheidsbeleid en overheidsinvesteringen voor de twee mainports moeten worden afgewogen tegen andere mogelijkheden om het vestigingsklimaat te versterken. “‘De Nederlandse economie heeft sterk geprofiteerd van de groei van de twee mainports,” zei Jan Jaap de Graeff, voorzitter van de Rli vandaag. “De economie van morgen vraagt echter om meer. Het wordt steeds belangrijker om overheidsbeleid te voeren dat de concurrentiepositie versterkt van de economische kerngebieden in Nederland, zoals de Noordvleugel en de Zuidvleugel van de Randstad en de regio rond Eindhoven.”

Meer dan Schiphol
De Rli zegt dat het vestigingsklimaat in Nederland “door veel meer wordt bepaald dan alleen door Schiphol en de haven van Rotterdam” en wijst daarbij op een goede digitale infrastructuur, technologische innovatie, de kwaliteit van de leefomgeving en het voorzieningenniveau.

De directeur-generaal van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Mark Frequin, had geen goed woord over voor het rapport. Hij wees erop dat onder de Schiphol Group ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague en Lelystad vallen en dat daarmee de uitstraling veel groter is. “Ik mis ook een link tussen de digitale sector en de mainports, evenals een verbinding tussen Schiphol en de Zuidas. Dit rapport is een gemiste kans.”

Schiphol en de haven van Rotterdam waren gevraagd om vandaag als coreferenten bij de presentatie van het rapport aanwezig te zijn, maar beide mainports bedankten voor de eer.

Marten van den Bossche van onderzoeks- en beleidsadviesbureau Ecorys was evenmin mals in zijn kritiek. “Een goede analyse van de verhouding tussen private en publieke investeringen ontbreekt.” Van den Bossche is het er wel mee eens dat de term ‘mainport’ een achterhaald begrip is, omdat er nu veel meer sectoren toegevoegde waarde leveren aan de Nederlandse economie. Rotterdam was tot 2004 de grootste haven ter wereld, maar is sindsdien voorbij gestreefd door tien havens in Azië, waarvan zeven in China – Singapore, Busan in Zuid-Korea en Dubai zijn de andere drie.

Zorgen lange termijn
Ook Schiphol is weggezakt, van plaats 9 op de lijst van grootste luchthavens, naar de veertiende stek nu. Hoewel het momenteel uitstekend gaat met Schiphol (de snelste  groeier in de eerste helft van dit jaar onder de grote Europese airports), maakt Van Den Bossche maakt zich zorgen over de lange termijn.

“Waar staat Schiphol over twintig, dertig jaar als de opkomst van de luchthavens uit het Midden-Oosten doorzet,” zegt hij tegen Zakenreis. Air France-KLM levert nu veel verkeer op Schiphol, maar dat is geen garantie voor de toekomst. Van den Bossche: “KLM is onderdeel van een Frans bedrijf. Als in Parijs de nood aan de man komt en er moet worden gekozen tussen  investeringen in Frankrijk of Nederland, weet ik wel hoe die keuze uitvalt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
City Connection van NH 

City Connection van NH 

14/11/2019

De NH Hotel Group heeft een nieuw product gelanceerd: City Connection. Gasten kunnen zo gebruik maken van diensten van alle hotels van de keten in de stad van verblijf. Voor…

KLM past order Embraer aan

KLM past order Embraer aan

14/11/2019

KLM heeft de eerdere bestelling van 35 Embraer-toestellen, bestemd voor KLM Cityhopper, aangepast. Er is nu sprake van 21 ‘firm orders’, zes meer dan aanvankelijk. De andere 14 zijn opties….

Directe Eurostar in april 2020

Directe Eurostar in april 2020

13/11/2019

Vanaf het voorjaar van 2020 zal de Eurostar zonder overstap rijden tussen Amsterdam en Londen. Afgaande op de online dienstregeling zal op 6 april de eerste directe trein over het…

Bewust reizen op BTS 2020

Bewust reizen op BTS 2020

12/11/2019

Tijdens de jaarlijkse Business Travel Show, in februari 2020, zal ‘bewust reizen’ een van de hoofdthema’s zijn, zo heeft de BTS bekendgemaakt. Is het tijd voor een ‘ethisch reisprogramma’ voor…