Home / Luchthavens / Adviesraad: mainports voorbij

Adviesraad: mainports voorbij

Adviesraad: mainports voorbij

De rol van Schiphol en de Rotterdamse haven als mainports moet plaatsmaken voor “integraal beleid”, aldus een vandaag gepubliceerd rapport. Er kwam meteen felle kritiek, van ministeries en adviesbureaus. Schiphol zelf weigerde bij de presentatie aanwezig te zijn.

De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) zegt in haar rapport Mainports Voorbij dat de rol van Schiphol en de haven van Rotterdam minder groot is dan dertig jaar geleden toen voor de twee bedrijven de niet bestaande Engelse term ‘mainport’ werd bedacht.

De Rli vindt dat toekomstig overheidsbeleid en overheidsinvesteringen voor de twee mainports moeten worden afgewogen tegen andere mogelijkheden om het vestigingsklimaat te versterken. “‘De Nederlandse economie heeft sterk geprofiteerd van de groei van de twee mainports,” zei Jan Jaap de Graeff, voorzitter van de Rli vandaag. “De economie van morgen vraagt echter om meer. Het wordt steeds belangrijker om overheidsbeleid te voeren dat de concurrentiepositie versterkt van de economische kerngebieden in Nederland, zoals de Noordvleugel en de Zuidvleugel van de Randstad en de regio rond Eindhoven.”

Meer dan Schiphol
De Rli zegt dat het vestigingsklimaat in Nederland “door veel meer wordt bepaald dan alleen door Schiphol en de haven van Rotterdam” en wijst daarbij op een goede digitale infrastructuur, technologische innovatie, de kwaliteit van de leefomgeving en het voorzieningenniveau.

De directeur-generaal van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Mark Frequin, had geen goed woord over voor het rapport. Hij wees erop dat onder de Schiphol Group ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague en Lelystad vallen en dat daarmee de uitstraling veel groter is. “Ik mis ook een link tussen de digitale sector en de mainports, evenals een verbinding tussen Schiphol en de Zuidas. Dit rapport is een gemiste kans.”

Schiphol en de haven van Rotterdam waren gevraagd om vandaag als coreferenten bij de presentatie van het rapport aanwezig te zijn, maar beide mainports bedankten voor de eer.

Marten van den Bossche van onderzoeks- en beleidsadviesbureau Ecorys was evenmin mals in zijn kritiek. “Een goede analyse van de verhouding tussen private en publieke investeringen ontbreekt.” Van den Bossche is het er wel mee eens dat de term ‘mainport’ een achterhaald begrip is, omdat er nu veel meer sectoren toegevoegde waarde leveren aan de Nederlandse economie. Rotterdam was tot 2004 de grootste haven ter wereld, maar is sindsdien voorbij gestreefd door tien havens in Azië, waarvan zeven in China – Singapore, Busan in Zuid-Korea en Dubai zijn de andere drie.

Zorgen lange termijn
Ook Schiphol is weggezakt, van plaats 9 op de lijst van grootste luchthavens, naar de veertiende stek nu. Hoewel het momenteel uitstekend gaat met Schiphol (de snelste  groeier in de eerste helft van dit jaar onder de grote Europese airports), maakt Van Den Bossche maakt zich zorgen over de lange termijn.

“Waar staat Schiphol over twintig, dertig jaar als de opkomst van de luchthavens uit het Midden-Oosten doorzet,” zegt hij tegen Zakenreis. Air France-KLM levert nu veel verkeer op Schiphol, maar dat is geen garantie voor de toekomst. Van den Bossche: “KLM is onderdeel van een Frans bedrijf. Als in Parijs de nood aan de man komt en er moet worden gekozen tussen  investeringen in Frankrijk of Nederland, weet ik wel hoe die keuze uitvalt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….