Home / Luchthavens / ACM onderzoekt Schiphol

ACM onderzoekt Schiphol

ACM onderzoekt Schiphol

De relatie tussen KLM en Schiphol is onderwerp van onderzoek door de Autoriteit Consument en Markt (ACM), meldt dagblad Trouw. In een interview vertelt ACM topman Chris Fonteijn dat naar aanleiding van klachten van andere luchtvaartmaatschappijen de ACM gaat onderzoeken of KLM bevoordeeld wordt.

De ACM bewaakt de mededingingsregels en onderzoekt of bedrijven eerlijk concurreren. Als blijkt dat de mededingingsregels worden overtreden kan de ACM boetes opleggen.

Er is al jaren sprake van een spanningsveld tussen Schiphol en KLM. KLM vindt dat Schiphol andere luchtvaartmaatschappijen teveel ruimte geeft. Daarentegen heersen bij buitenlandse maatschappijen juist frustraties over de voordelen die KLM op Schiphol geniet. ACM gaat deze wederzijdse klachten onderzoeken om te bepalen of KLM teveel financiële en organisatorische voordelen krijgt.

“KLM heeft een bevoorrechte positie vanuit de gedachte dat dit de netwerkkwaliteit van Schiphol op peil houdt. Wij kijken nu of KLM ook voordelen heeft die niet nodig zijn om de netwerkkwaliteit goed te houden. Dat doen we door alle betrokken spelers te vragen welke contacten en afspraken er zijn met Schiphol.” aldus Fonteijn.

De Nederlandse staat is voor zeventig procent aandeelhouder van Schiphol en is ook aandeelhouder in KLM. Het is volgens de ACM nog maar de vraag of het werkelijk in het belang is van de luchthaven, consumenten en de economie om KLM voor te trekken. “Ik denk dat veel mensen het wel fijn vinden dat je vanaf Schiphol met KLM alle kanten op kan, maar misschien is dat niets meer dan emotie. Andere maatschappijen kunnen immers ook overal heen vliegen.”

Golfcarriers willen graag meer op Schiphol vliegen, maar verkrijgen hiervoor geen landingsrechten van de Nederlandse overheid omdat ze staatssteun zouden krijgen. Dit beschermt KLM, maar beperkt Schiphol. Fonteijn geeft aan dat andere luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk veel meer ruimte zouden krijgen als Schiphol vrij zijn werk kon doen. ”Er zijn luchtvaartdeskundigen die zeggen dat je het beter vrij kunt laten, dat het wel goed komt met de netwerkkwaliteit. Wij gaan kijken waar de grenzen liggen.”

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…

8 november is de dag

8 november is de dag

18/10/2021

De Amerikaanse regering van president Biden heeft de dag bekendgemaakt dat de grenzen weer open zullen gaan voor iedereen die is gevaccineerd: over drie weken vanaf nu. En het lijkt…

Air Belgium breidt uit

Air Belgium breidt uit

14/10/2021

Air Belgium is donderdag begonnen vluchten uit te voeren naar Mauritius vanaf Brussels Airport, twee keer per week, met een nieuwe Airbus A330neo. Eerder nam de Belgische carrier Curaçao al…