Home / Luchthavens / FNV: te veel onzekerheid over banen op Schiphol

FNV: te veel onzekerheid over banen op Schiphol

FNV: te veel onzekerheid over banen op Schiphol

De vakbond FNV slaat alarm over wat zij ‘de enorme carrousel van tijdelijke werknemers’ noemt bij de bagage- en passagiersafhandeling op Schiphol. Per jaar blijken bij de AIVD tienduizenden veiligheidsonderzoeken te worden aangevraagd voor een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB), een document dat nodig is om op beveiligde delen van de luchthaven te werken. “Het is een extreem symptoom van onzeker werk op onze luchthaven,” zegt FNV’s Mariëtte Patijn.

Onzeker werk is nadelig voor de medewerkers maar kan ook een veiligheidrisico met zich meebrengen, stelt de FNV. “Op Schiphol werken veel mensen met onzekere contracten. Daaruit volgt een hoog personeelsverloop. We maken ons zorgen over de gevolgen van onzeker werk voor de werknemers en voor de veiligheidsrisico’s. Zeker werk zorgt voor kwaliteit, minder werkdruk, meer focus en meer betrokkenheid,” aldus Patijn, die arbeidsvoorwaardencoördinator is bij de FNV.

De VGB is vijf jaar geldig en de standaard Schipholpas ook. Uitzendkrachten moeten sowieso ieder half jaar een nieuwe Schipholpas aanvragen, zo is te lezen op een website van Schiphol. Zij hoeven daarvoor niet steeds opnieuw een VGB aan te vragen, deze blijft, ook voor uitzendkrachten, vijf jaar geldig.  De FNV wijt het hoge aantal veiligheidsonderzoeken dan ook aan een hoog personeelsverloop.

De bond hekelt de vele tijdelijke contracten. Patijn: “Bij de onafhankelijke bagage- en passagiersafhandeling heeft bijna niemand meer een vast contract. Dat kan zo niet langer. Je hebt juist ervaren vakmensen nodig om de kwaliteit te garanderen en de veiligheidsrisico’s op de luchthaven zo laag mogelijk te houden. Daarom gaan we de strijd aan: behoudens voor ‘piek en ziek’ geen tijdelijke contracten meer in de afhandeling.”

Onderzoek
Eind november overhandigden werknemers van de bagage- en passagiersafhandeling de resultaten van een FNV-onderzoek naar onzekerheid, werkdruk en hun ervaringen over veiligheidsrisico’s op Schiphol aan Rutger Groot Wassink (GL), Sadet Karabulut (SP) en John Kerstens (PvdA). Volgens de FNV heeft de overheid ook een belangrijke taak om Schiphol veilig te houden. Dit kan volgens de bond onder andere door grenzen te stellen aan onzeker werk.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…