Home / Hotels / Zakenreizen naar Amsterdam stijgen door hogere kamerprijs

Zakenreizen naar Amsterdam stijgen door hogere kamerprijs

Zakenreizen naar Amsterdam stijgen door hogere kamerprijs

Het beleid van Amsterdam om de bezoekersstroom in te tomen, leidt tot hogere prijzen van hotelkamers en daardoor tot een relatieve stijging van het aantal zakenreizigers. Dit zegt Horwath HTL in een rapport.

Uit de Dutch Hotel City Index van Horwath HTL blijkt dat Amsterdam in 2019 de meest aantrekkelijke stad voor hotelinvesteringen in Nederland blijft. Het gemeentebestuur voert momenteel een plan uit waarbij hij tegemoet komt aan de wensen van (een deel) van de Amsterdammers om de groei aan bezoekers af te remmen. Dit gebeurt onder meer door een bouwstop op nieuwe hotels, verhoging van de toeristenbelasting en van parkeertarieven in het centrum.

Horwath HTL spreekt geen waardeoordeel uit over het gemeentebeleid, maar zegt wel dat naast het mogelijk afvlakken van de groei in absolute aantallen, de omzet van de hotels zal blijven stijgen, omdat Amsterdam een ‘schaars goed’ wordt en volgens het marktmechanisme gaat de prijs daarvan omhoog. “Naar verwachting zullen de komende jaren daarom vooral de goed betalende zakelijke hotelgasten weer in aandeel toenemen. De bezettingsgraden en kamerprijzen van de hotels blijven naar verwachting hoog,” zegt Horwath HTL.

De Amsterdamse hotelmarkt behaalt al jaren de hoogste bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen van Nederland, constateert de consultancy en de resultaten zijn het afgelopen jaar opnieuw gestegen. “Onder invloed van een stimulerend hotelbeleid in de periode 2007-2015 is het aanbod in Amsterdam de afgelopen jaren sterk gestegen. Het aanbod blijkt echter moeiteloos te zijn opgenomen in de markt, doordat de vraag nog sneller steeg.”

Ook voor de vastgoedsector blijft Amsterdam een magneet, want de investeringswaarde van de bestaande hotels en hotelprojecten neemt ‘alleen maar toe,’ zegt Horwath HTL. “De combinatie van een hoge vraag en een beperkt aanbod leidt snel tot hoge rendementen voor hotelinvesteerders.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…

BCD lanceert hoteldivisie  

BCD lanceert hoteldivisie  

14/06/2019

BCD Travel heeft een wereldwijde hoteldivisie gelanceerd om ‘in te spelen op de veranderende dynamiek in de zakenreisbranche,’ zegt het bedrijf. Onder de naam Stay by BCD Travel wil de…

Kit zonder plastic bij Delta

Kit zonder plastic bij Delta

13/06/2019

Delta Air Lines introduceert deze maand amenity kits zonder extra plastic wikkels. Op jaarbasis scheelt dit veertien ton aan plastic afval, zegt de Amerikaanse carrier. De partner van Air France…

Air France wordt plasticvrij

Air France wordt plasticvrij

09/06/2019

Air France vervangt alle wegwerp-plastic aan boord door duurzaam materiaal. De airline zegt na een aantal geslaagde proeven adieu tegen plastic borden, bestek en roerstaafjes. Ze wil eind dit jaar…