Home / Hotels / Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

De komst van grote boekingssites en zoekmachines heeft de hotelwereld veranderd. De macht ligt bij deze internetgiganten, die beschikken over data waardoor zij het gedrag en de interesses van de klant het best kennen. Voor gasten is het dankzij de komst van data veel eenvoudiger om hotels te vinden, vergelijken, boeken en beoordelen.

Deze bevindingen komen uit de Sectorvisie Hotels, opgesteld door de ING Bank. Het rapport stelt verder dat nieuwe verbeteringen zich aandienen zodra hotels de digitale kennis van de gast inzetten voor service op maat om zo de gastvrijheid naar een hoger niveau tillen. Jan van der Doelen, Sectormanager Leisure: “De volgende stap in gastvrijheid komt niet van een nog vriendelijker receptiemedewerker maar van een whizzkid die zorgt dat hotelgasten direct via WhatsApp hun feedback kunnen geven.”

De wereldwijd grootste hotelketens zijn in beurswaarde voorbijgestreefd door bedrijven als Booking.com en Expedia en de macht is verschoven. Consumenten profiteren van een volledig transparant aanbod en meer gemak, terwijl hotels alle zeilen bij moeten zetten om het aantal eigen boekingen te versterken en ook hoog te scoren op vergelijkingssites. De concurrentie om de boeking van de hotelgast neemt toe nu bedrijven als Google en Tripadvisor zich ook nadrukkelijker in de strijd mengen, stelt het onderzoek.

Data biedt veel kansen voor hotels om hun processen en dienstverlening te verbeteren. Een betere kennis over gasten ondersteunt medewerkers in persoonlijke interactie voor, tijdens en na het verblijf. ING ziet een veranderende rol voor hotelpersoneel doordat gasten vooraf hun eigen kamer gaan kiezen en op afstand kunnen inchecken. De controle over de boeking en het verblijf komt daarmee meer bij de gast te liggen, die daardoor meer gastvrijheid ervaart.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…