Home / Hotels / Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

De komst van grote boekingssites en zoekmachines heeft de hotelwereld veranderd. De macht ligt bij deze internetgiganten, die beschikken over data waardoor zij het gedrag en de interesses van de klant het best kennen. Voor gasten is het dankzij de komst van data veel eenvoudiger om hotels te vinden, vergelijken, boeken en beoordelen.

Deze bevindingen komen uit de Sectorvisie Hotels, opgesteld door de ING Bank. Het rapport stelt verder dat nieuwe verbeteringen zich aandienen zodra hotels de digitale kennis van de gast inzetten voor service op maat om zo de gastvrijheid naar een hoger niveau tillen. Jan van der Doelen, Sectormanager Leisure: “De volgende stap in gastvrijheid komt niet van een nog vriendelijker receptiemedewerker maar van een whizzkid die zorgt dat hotelgasten direct via WhatsApp hun feedback kunnen geven.”

De wereldwijd grootste hotelketens zijn in beurswaarde voorbijgestreefd door bedrijven als Booking.com en Expedia en de macht is verschoven. Consumenten profiteren van een volledig transparant aanbod en meer gemak, terwijl hotels alle zeilen bij moeten zetten om het aantal eigen boekingen te versterken en ook hoog te scoren op vergelijkingssites. De concurrentie om de boeking van de hotelgast neemt toe nu bedrijven als Google en Tripadvisor zich ook nadrukkelijker in de strijd mengen, stelt het onderzoek.

Data biedt veel kansen voor hotels om hun processen en dienstverlening te verbeteren. Een betere kennis over gasten ondersteunt medewerkers in persoonlijke interactie voor, tijdens en na het verblijf. ING ziet een veranderende rol voor hotelpersoneel doordat gasten vooraf hun eigen kamer gaan kiezen en op afstand kunnen inchecken. De controle over de boeking en het verblijf komt daarmee meer bij de gast te liggen, die daardoor meer gastvrijheid ervaart.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…