Home / Hotels / Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

Wie over data beschikt is machtig in hotelwereld

De komst van grote boekingssites en zoekmachines heeft de hotelwereld veranderd. De macht ligt bij deze internetgiganten, die beschikken over data waardoor zij het gedrag en de interesses van de klant het best kennen. Voor gasten is het dankzij de komst van data veel eenvoudiger om hotels te vinden, vergelijken, boeken en beoordelen.

Deze bevindingen komen uit de Sectorvisie Hotels, opgesteld door de ING Bank. Het rapport stelt verder dat nieuwe verbeteringen zich aandienen zodra hotels de digitale kennis van de gast inzetten voor service op maat om zo de gastvrijheid naar een hoger niveau tillen. Jan van der Doelen, Sectormanager Leisure: “De volgende stap in gastvrijheid komt niet van een nog vriendelijker receptiemedewerker maar van een whizzkid die zorgt dat hotelgasten direct via WhatsApp hun feedback kunnen geven.”

De wereldwijd grootste hotelketens zijn in beurswaarde voorbijgestreefd door bedrijven als Booking.com en Expedia en de macht is verschoven. Consumenten profiteren van een volledig transparant aanbod en meer gemak, terwijl hotels alle zeilen bij moeten zetten om het aantal eigen boekingen te versterken en ook hoog te scoren op vergelijkingssites. De concurrentie om de boeking van de hotelgast neemt toe nu bedrijven als Google en Tripadvisor zich ook nadrukkelijker in de strijd mengen, stelt het onderzoek.

Data biedt veel kansen voor hotels om hun processen en dienstverlening te verbeteren. Een betere kennis over gasten ondersteunt medewerkers in persoonlijke interactie voor, tijdens en na het verblijf. ING ziet een veranderende rol voor hotelpersoneel doordat gasten vooraf hun eigen kamer gaan kiezen en op afstand kunnen inchecken. De controle over de boeking en het verblijf komt daarmee meer bij de gast te liggen, die daardoor meer gastvrijheid ervaart.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…