
Booking Holdings heeft in het tweede kwartaal een verlies geleden van 167 miljoen dollar netto. Hoewel de omzet beter was dan in 2020, ligt deze nog altijd ver achter bij 2019, zo blijkt uit de publicatie door de Amerikaanse onderneming, deze week.
De opbrengst steeg in april, mei en juni naar 2,2 miljard dollar: 243 procent meer dan in dezelfde maanden vorig jaar. Maar toen had de pandemie net in volle omvang toegeslagen en zakte de hotelmarkt volledig in. De vergelijking met 2019 leert dat Booking Holdings toen in Q2 een omzet had van 3,9 miljard dollar en er nog een nettowinst van 979 miljoen was.
Ook in Q2 van 2020 was er nog winst: 122 miljoen dollar, maar dit kwam mede door de loonsubsidies ter waarde van 110 miljoen (euro) die Booking.com (het belangrijkste merk van het bedrijf, met hoofdkantoor in Amsterdam – op foto hierboven) in verscheidene landen opstreek, zoals in Nederland.
Dit kwam het bedrijf op forse maatschappelijke en politieke kritiek te staan, omdat de top van Booking over 2020 wel miljoenenbonussen toucheerde. Afgelopen juni besloot Booking daarom alle subsidie terug te betalen en dat is inmiddels gebeurd. Het zou mede het verlies nu in Q2 verklaren.
Booking.com constateert verder dat de vraag naar hotelkamers wereldwijd weer sterk is aangetrokken, vooral in Europa en Noord-Amerika. In het tweede kwartaal lag het aantal bezette kamers 59 procent hoger dan in Q1 van 2021. Het bedrijf zegt dat er een verschuiving gaande is van voorheen grote, drukke hotels naar kleinere accommodaties zoals home stay. “Mensen kijken veel meer dan voorheen naar alternatieven,” aldus CEO Glenn Fogel, “en ik verwacht dat dit zal blijven voortduren.”
Foto © Booking