
De Nederlandse startup Hotelchamp heeft investeringen ter waarde van 1, 75 miljoen opgehaald om zijn vernieuwende boekingsconcept verder uit te rollen. Met de software van Hotelchamp kunnen hotels hun boekingen via de eigen site verhogen.
Boekingen via de eigen site zijn om meerdere redenen aantrekkelijk voor hotels. Wanneer de boking plaatsvindt bij de leidende boekingssites zoals Expedia en booking.com betaalt het hotel commissie aan die site die oploopt tot wel dertig procent. Ook kan een hotel beter direct inspelen op de wensen van de klant wanneer deze direct bij het hotel boekt. Op dit moment kiest zo’n negentig procent van de reizigers ervoor om te boeken via een van de grote boekingswebsites.
De technologie van Hotelchamp biedt gebruikers meer informatie over de websitebezoeker en geeft de mogelijkheid deze informatie om te zetten in gerichte communicatie met de klant. Hotels betalen voor deze software een vast bedrag per maand, afhankelijk van de grootte van het hotel. De behoefte aan meer controle op boekingen is blijkbaar groot. Hotelchamp bestaat nu een jaar, heeft inmiddels meer dan vijfhonderd klanten en groeit met ruim 70 procent per maand. Het bedrijf heeft kantoren in Amsterdam, Groningen en Berlijn en zet de opgehaalde investering in om op de groei in te kunnen spelen.