Home / Hotels / ‘Sharing’-accommodaties hebben een laag marktaandeel

‘Sharing’-accommodaties hebben een laag marktaandeel

‘Sharing’-accommodaties hebben een laag marktaandeel

Zogenaamde ‘sharing’ accommodatie aanbieders groeien snel, maar hebben nog steeds een relatief gering aandeel in de totale hospitality markt in Europa. Dit blijkt uit de resultaten van het World Travel Monitor Forum dat begin november werd gehouden in Pisa.

De deeleconomie is in de afgelopen jaren gegroeid met de opkomst van bedrijven als Airbnb. Toch blijven deze bedrijven nichespelers, blijkt uit cijfers van de World Travel Monitor. In 2015 boekten Europeanen ‘sharing’ accommodatie voor slechts drie procent van al hun internationale reizen. “Deze ogenschijnlijk lage cijfers lijken misschien verrassend gezien de krantenkoppen over de dynamische groei van deze bedrijven. Maar het geeft ook iets aan over de potentiële groei in de toekomst,” aldus Dr. Martin Buck, Messe Berlin’s Senior Vice President.

Het bekendste en grootste ‘accommodatie sharing’ platform Airbnb heeft naast succes ook te maken met kritiek. De overmatige aantallen bezoekers verstoren de stadscentra en drijven de prijzen van de commerciële huursector op in de steden.  In diverse steden, waaronder Berlijn en Amsterdam zijn nieuwe regels voor de verhuur van privé-appartementen opgelegd om Airbnb-verhuur in te dammen.

Jeroen Oskam van de Hotelschool te Den Haag, legde aan het Pisa forum uit dat Airbnb gezien moet worden als commercieel bedrijf. Het bedrijf heeft volgens Oskam een aandeel van tien procent in alle internationale aankomsten in Amsterdam en bijna acht procent in Londen. Volgens zijn analyse van de boekingen van Airbnb in vier Europese steden (Amsterdam, Londen, Berlijn en Madrid), is meer dan 82 procent van de Airbnb-accommodatie verhuurd als geheel pand, en minder dan 18 procent als een eigen kamer of een gedeelde kamer. In Londen is van ongeveer de helft van de aangeboden accommodaties duidelijk dat de eigenaar meerdere panden in eigendom heeft die worden aangeboden op Airbnb. Volgens Oskam bewijst dit dat commercie een grotere rol speelt dan het authentieke ‘delen’ en worden bewoners verdrongen door toeristen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….