Home / Hotels / Opnieuw hapering hotelmarkt

Opnieuw hapering hotelmarkt

Opnieuw hapering hotelmarkt

De Nederlandse hotelmarkt heeft in 2012 opnieuw een omzetdaling moeten verwerken. Uit onderzoek van Horwath HTL blijkt dat de zowel de bezettingsgraad als de kamerprijzen zijn gedaald. Daarmee is een hapering gekomen in het toch al moeizame herstel sinds het begin van de crisis in 2008. Voor 2013 wordt wel weer een nieuwe groei verwacht. 

Uit het onderzoek onder drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad is gedaald van 67,2 procent in 2011 tot 66,3 procent in 2012. Voor 2013 wordt rekening gehouden met een nieuwe stijging tot 67,5 procent. Daarmee zouden de bezettingsgraden dit jaar nog steeds 5 procentpunten onder het hoogtepunt van 2007 blijven.

De gemiddelde kamerprijs is vorig jaar gedaald met één euro, van 98 euro tot 97 euro. Voor 2013 verwachten de hoteliers dat de gemiddelde kamerprijs weer iets zal stijgen, tot 98 euro. Het prijsniveau ligt dan echter nog steeds ruim 8% onder het niveau van 2007.

De hapering in de hotelmarkt is vooral zichtbaar in de vier- en vijfsterrensegmenten. Zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs nam in beide segmenten af. In het driesterrensegment daarentegen is zowel in de bezettingsgraad als in de gemiddelde kamerprijs in 2012 een lichte stijging zichtbaar. In alle segmenten wordt voor 2013 rekening gehouden met een stijging van de resultaten. De sterkste stijging wordt verwacht door de driesterrenhotels, die rekenen op een nieuwe stijging van zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs. In het vijfsterrensegment hopen de hotels bij een stabiele kamerprijs wel een iets hogere bezettingsgraad te behalen.

Het aandeel toeristische gasten is in 2012 opnieuw toegenomen, van 48 procent naar 49 procent. Het aandeel zakelijke gasten is gelijk gebleven op 47 procent. Het aandeel overige gasten, waaronder aircrew, is afgenomen van 5 procent tot 4 procent. In de regio Amsterdam & Schiphol maken de toeristische gasten inmiddels meer dan 54 procent van het totaal aantal kamernachten uit. In 2007 was dit nog slechts 42 procent.

De daling in de bezettingsgraad is onder meer een gevolg van het stijgende aanbod op de hotelmarkt. Uit cijfers van het Bedrijfschap Horeca blijkt dat het aantal drie-, vier- en vijfsterren hotelkamers tussen 2007 en 2012 is gestegen met 18 procent; gemiddeld 3,4 procent per jaar. Het aantal hotelovernachtingen steeg in deze periode met gemiddeld 0,7 procent per jaar. Uit onderzoek van Horwath HTL blijkt dat ruim 72 procent van de Nederlandse hoteliers in 2013 een negatieve invloed verwacht van de uitbreidingen van het hotelaanbod.

 

Tabel 1. Ontwikkeling bezettingsgraden Nederlandse hotels

  2011 2012 2013*
Nederland 67,2% 66,3% 67,5%
Amsterdam & Schiphol 77,8% 77,1% 78,0%
Provincies 60,3% 58,9% 60,2%
Driesterren 66,8% 68,5% 70,2%
Viersterren 67,1% 65,7% 66,5%
Vijfsterren 68,8% 66,4% 68,7%

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

Tabel 2. Ontwikkeling kamerprijzen Nederlandse hotels

  2011 2012 2013*
Nederland € 98 € 97 € 98
Amsterdam & Schiphol € 118 € 116 € 118
Provincies € 81 € 80 € 80
Driesterren € 72 € 74 € 75
Viersterren € 94 € 93 € 94
Vijfsterren € 186 € 184 € 184

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

Tabel 3. Ontwikkeling omzet per beschikbare kamer Nederlandse hotels

  2011 2012 2013*
Nederland € 66 € 64 € 66
Amsterdam & Schiphol € 91 € 90 € 92
Provincies € 49 € 47 € 48
Driesterren € 48 € 51 € 53
Viersterren € 63 € 61 € 63
Vijfsterren € 128 € 122 € 126

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….