Home / Hotels / Omzet NH Hotels verdampt

Omzet NH Hotels verdampt

Omzet NH Hotels verdampt

De omzet van de NH Hotels Group heeft in het eerste kwartaal een vrije val ingezet, zo blijkt uit de cijfers die dinsdag zijn gepubliceerd. De groep heeft een hele reeks maatregelen genomen en beschikt over een stevige oorlogskas. De CEO rekent er daarom op dat NH de crisis zal doorstaan.

In januari en februari van dit jaar ging het nog goed: de opbrengsten stegen met 8 procent in vergelijking met de eerste twee maanden van 2019. Vanaf maart, toen de epidemie vanuit China uitwaaierde over de hele wereld, ging het hard naar beneden: 65 procent lagere opbrengsten.

Voor heel Q1 kwam de omzet uit op 279 miljoen euro, een daling van 20,8 procent. In het tweede kwartaal zal de omzet naar verwachting nog maar een paar procent zijn van die uit Q2 in 2019. NH rekent erop dat vanaf juli er weer voorzichtig herstel zal intreden.

Maatregelen
NH is een grote speler in Europa, met hotels die sterk op de zakelijke markt zijn gericht. In Nederland heeft NH 36 hotels, waaronder Krasnapolsky (foto boven), Doelen, Schiller en het pas geopende nhow RAI Amsterdam.

NH Hotels draaide de afgelopen goed en bouwde een flinke financiële buffer op. De beursgenoteerde, van origine Spaanse hotelgroep, die sinds 2018 in handen is van de Thaise keten Minor Hotels, zegt in reactie op de corona-pandemie een hele serie maatregelen te hebben genomen om te overleven. Omdat de vraag naar overnachtingen grotendeels is weggevallen zijn veel vestigingen van NH dicht of beperkt open. Dit drukt tevens de kosten.

De aandeelhouders ontvangen geen dividend over 2019, investeringen in renovatie van hotels zijn doorgeschoven en het bedrijf is een banklening aangegaan van 225 miljoen euro. De kas bevat nu in totaal 675 miljoen euro.

Ramón Aragonés, de CEO van de groep, zegt in een verklaring: “We hebben op tijd een operationele en financiële transformatie doorgevoerd. Samen met de efficiency-maatregelen en de beschikbare liquiditeit geeft het ons de mogelijkheid deze crisis te doorstaan.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…