Home / Hotels / Offensief tegen Booking.com

Offensief tegen Booking.com

Offensief tegen Booking.com

Hoteliers.com is een offensief begonnen tegen de grote boekingssites. Het platform, opnieuw gelanceerd, wil direct reserveren bij hotels stimuleren om zo de “torenhoge commissies” te omzeilen van Booking.com en andere sites.

“Tijdens de coronacrisis is duidelijk geworden dat websites voor hotelreserveringen niet gratis zijn,” zegt hoteliers.com. “Sterker nog, de torenhoge commissies die gerekend worden aan hotels, komen uiteindelijk uit de zak van de consument.”

Hoteliers.com bestaat sinds 2005. De afgelopen jaren lag de focus op het ontwikkelen van e-commerce software voor hotels. Nu vindt er een herlancering plaats van de website, waar consumenten “op een eerlijke manier” kamers kunnen boeken. Het platform, waar 700 hotels in Nederland bij zijn aangesloten en nog eens 300 in België, Duitsland en enkele andere landen, berekent geen commissie aan de hotels.

Doorklikken
Erik Baumann, de directeur van hoteliers.com, legt desgevraagd uit hoe het werkt: “Consumenten kunnen de prijzen en beschikbaarheden van hotels bekijken en vergelijken en vervolgens doorklikken naar de eigen website van het hotel om daar direct te boeken. Hotels hebben de mogelijkheid om de commissie die hiermee bespaard wordt te delen of terug te geven aan de consument.”

Baumann brengt bij de hotels een lidmaatschap fee in rekening en een maandbedrag voor de gebouwde site. “Hotels hebben al voor 50 euro per maand een boekingsmodule. Bij Booking.com betalen ze dat bij elkaar opgeteld al voor enkele reserveringen.”

Baumann noemt Booking.com en de andere grote sites “mooie kanalen,” maar vindt de commissies oplopend tot 15 procent veel te hoog. “Het leek zo’n mooi idee, het online samenbrengen van vraag en aanbod op een gebruiksvriendelijke website. Maar de praktijk pakt anders uit. Slimme algoritmes worden ingezet om consumenten te verleiden om aankopen te doen, met winstmaximalisatie als doel. De ondernemer aan de andere kant ziet de marges steeds dunner worden en raakt het contact met de klant kwijt.”

Overheidssteun
Wereldwijd marktleider Booking.com, gevestigd in Amsterdam verdiende de afgelopen jaren kapitalen, terwijl ze handig gebruik maakten van mazen in de wet om zo weinig mogelijk belasting te betalen. Hoteliers.com zegt hierover: “Een aantal van de tussenpartijen is de afgelopen tijd in een kwaad daglicht gekomen. Nadat ze jarenlang miljarden euro’s hebben verdiend, vragen ze nu ineens overheidssteun aan. Dit moet anders, daar zijn hotels en consument het met elkaar over eens.”

Foto boven: Erik Baumann; midden: Golden Tulip Hotel Central, aangesloten bij hoteliers.com

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene zakenreizen Uniglobe

Groene zakenreizen Uniglobe

22/04/2021

Uniglobe Travel en de Climate Neutral Group zijn een samenwerking aangegaan voor duurzame zakenreizen, waarbij de CO₂-uitstoot wordt  berekend en er desgewenst direct compensatie kan plaatsvinden. Uniglobe zegt zich als…

Egeria koopt Fletcher hotels

Egeria koopt Fletcher hotels

22/04/2021

Egeria heeft een meerderheidsbelang verworven in Fletcher Hotels, zo hebben de twee partijen donderdag bekendgemaakt. De hotelketen zegt er ondanks de coronacrisis nog steeds goed op te staan. Egeria, een…

BCD steunt groen plan VN

BCD steunt groen plan VN

22/04/2021

BCD Travel heeft zich aangesloten bij een initiatief van de Verenigde Naties om bedrijven te betrekken bij klimaatacties. Het bedrijf zegt de eerste wereldwijde zakenreisorganisatie te zijn die dit doet….

Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…