Novotel Amsterdam City heeft een nieuw systeem ingevoerd voor housekeeping. Handmatige administratie heeft plaatsgemaakt voor een app.
Alle housekeeping medewerkers van het hotel hebben een app op hun tablet of smartphone, RoomChecking genaamd, waarop de status van de schoonmaakwerkzaamheden realtime wordt bijgehouden. ‘Daardoor kunnen looproutes geoptimaliseerd worden, is er een directe link met de technische dienst en kunnen kamersleutels sneller worden meegegeven dankzij de koppeling met de Front Desk,’ zegt het bedrijf.
Behalve de koppeling met de Front Desk, is er ook een link met de technische dienst, waardoor de housekeeping medewerkers direct een melding kunnen maken van kapotte items in de kamer en een foto van het probleem kunnen meesturen.
Ook wordt Lost & Found beheerd binnen de applicatie, zegt Novotel. De housekeeping medewerkers kunnen gevonden items zo direct registreren met foto’s en een beschrijving uploaden. ‘Nu live gezien kan worden welke items er zijn gevonden, scheelt dat aanzienlijk aan wachttijd voor de gasten,’ aldus Novotel.
Novotel is onderdeel van de Franse groep AccorHotels, die RoomChecking in Parijs al heeft getest. De resultaten daarvan waren positief. Novotel Amsterdam City (610 kamers) is het eerste Accor-hotel in Nederland dat het systeem definitief in gebruik neemt. Novotel Amsterdam Schiphol Airport voert RoomChecking binnenkort ook in.