
De NH Hotel Group heeft in 2018 haar beste resultaat ooit geboekt. Dit zegt Ramón Aragonés, de CEO van de beursgenoteerde keten, die sinds oktober in Thaise handen is.
De ebitda (winst voor aftrek van rente, belasting en afschrijvingen), een van de belangrijkste financiële indicatoren, bedroeg vorig jaar 260 miljoen euro. Vooral in de tweede helft van het jaar deed NH het erg goed, zei Aragonés. De onderneming zegt een efficiënter operationeel management te hebben kunnen doorvoeren, evenals een ‘aanzienlijke’ vermindering van de schuldenlast.
NH slaagde er verder naar eigen zeggen in de positionering van NH Collection te verbeteren. Dit premium merk vertegenwoordigt nu 22 procent van alle hotelkamers in de groep.
Daarnaast is ook de ‘gastenbeleving’ verbeterd, zegt NH, onder verwijzing naar ‘succesvolle’, waaronder de lancering van FASTPASS, een combinatie van drie digitale services: Online Check-in, Choose Your Room en Online Check-out. Hiermee krijgt de gast ‘de gehele controle’ over het eigen verblijf krijgt.
Minor International
NH Hotels kreeg in de loop van 2018 een nieuwe grootaandeelhouder. De Thaise onderneming Minor International, die al een belang in NH, wist dit in oktober te verhogen tot 94,1 procent. Aragonés zegt dat Minor en NH zich de komende jaren zullen richten op ‘gezamenlijke waardestijgingen.’
Minor heeft zelf vijf hotelmerken: Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks die nu worden samengevoegd onder ‘eenzelfde zakelijke paraplu’, zegt NH met de merken NH Hotels, NH Collection en nhow. Aragonés: ‘De hotelportfolio’s en merkbekendheid van beide organisaties maken het mogelijk om te groeien en een meerwaarde te leveren aan onze gasten over de hele wereld.’
NH Hotels blijft intussen aan de beurs van Madrid genoteerd en Minor International aan de beurs van Bangkok. Aragonés voorziet een goed 2019, waarbij de ebitda groeit naar een geraamde 285 miljoen euro.