Home / Hotels / Nederlandse hotelmarkt groeit

Nederlandse hotelmarkt groeit

Nederlandse hotelmarkt groeit

De Nederlandse hotelmarkt doet het steeds beter. Uit onderzoek van Horwath HTL blijkt dat de bezettingsgraad van de hotels in 2013 is gestegen, terwijl de gemiddelde kamerprijs gelijk bleef. Voor 2014 wordt een verdere groei verwacht van zowel bezettingsgraad als kamerprijs.

Uit het onderzoek onder drie-, vier- en vijfsterrenhotels in Nederland blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad is gestegen van 66,7 procent in 2012 tot 67,8 procent in 2013. De gemiddelde kamerprijs bleef gelijk op 97 euro.

Voor 2014 wordt rekening gehouden met een nieuwe stijging in de bezettingsgraad tot 69 procent. Ook wordt verwacht dat de gemiddelde kamerprijs weer zal stijgen, met 2,5 procent tot 99 euro.

Dalingen in het luxe segment
De hogere bezettingsgraden zijn vooral gerealiseerd in de drie- en viersterrensegmenten. Het vijfsterrensegment blijft achter in het herstel, met opnieuw een lichte daling in de bezettingsgraad en een forse daling in de gemiddelde kamerprijs. Het driesterrensegment daarentegen behaalde niet alleen hogere bezettingsgraden, maar ook een stijging in de gemiddelde kamerprijs van bijna 4 procent. De ontwikkelingen geven aan dat, met het moeizame economische herstel, nog steeds bezuinigd wordt op de hotelbestedingen.

Amsterdam voorop in herstel
Het herstel in de bezettingsgraad is duidelijker zichtbaar in de regio Amsterdam dan in de rest van Nederland. De bezettingsgraad in de hoofdstad steeg met 1,8 procentpunten tot 79,2 procent, terwijl de gemiddelde bezettingsgraad in de rest van het land met slechts 0,4 procentpunten steeg tot 60,9 procent. Met betrekking tot de gemiddelde kamerprijs is geen verschil zichtbaar tussen de ontwikkelingen binnen en buiten Amsterdam. Wel geldt nog altijd dat de gemiddelde kamerprijs in Amsterdam bijna 50 procent hoger ligt dan in de rest van Nederland.

Toenemende focus op leisure gasten
Het aandeel toeristische gasten is opnieuw toegenomen. Met 52 procent van het totaal aantal overnachtingen, vormt het toeristische segment nu voor het eerst de absolute meerderheid van het hotelbezoek in Nederland. Het aandeel zakelijke gasten is opnieuw gedaald, tot 45 procent. Het aandeel overige gasten, waaronder aircrew, is afgenomen tot 3 procent. In de regio Amsterdam & Schiphol maken de toeristische gasten inmiddels meer dan 57 procent van het totaal aantal kamernachten uit. In 2007 was dit nog 42 procent.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Codeshare KLM in Z-Afrika

Codeshare KLM in Z-Afrika

23/05/2018

KLM heeft een codeshare afgesloten met de Zuid-Afrikaanse low cost carrier kulula, ook wel aangeduid als kulula.com. Het gaat om doorverbindingen op vluchten van en naar Nederland binnen Zuid-Afrika. De…

Meer krediet voor KLM

Meer krediet voor KLM

23/05/2018

KLM heeft met twaalf internationale banken een overeenkomst getekend voor een doorlopende stand-by kredietfaciliteit ter waarde van 665 miljoen euro. Hiermee wordt de vroegtijdige herfinanciering van de kredietfaciliteit van KLM,…