Home / Hotels / Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

De vraag naar overnachtingen in Nederlandse hotels groeit ondanks de fenomenale opkomst van Airbnb al jaren door. Dit zegt Marco van Bruggen, senior consultant bij Horwath HTL, tegen Zakenreis.

“Het aanbod van hotelkamers is vorig jaar landelijk met vier procent gestegen,” zegt Marco van Bruggen, “ook de bezettingsgraad van de hotels gaat nog steeds omhoog.”

Horwath HTL bracht deze week haar jaarlijkse HOSTA-rapport uit en spreekt daarin over ‘toptijden voor de Nederlandse hotels.’ De winst per hotelkamer lag in 2017 op recordniveau, terwijl dit jaar ook de bezettingsgraad en de gemiddelde kamerprijs nooit eerder vertoonde hoogtes zullen bereiken, zo verwacht Horwath.

“Zo steeg in de regio Amsterdam & Schiphol de gemiddelde bezettingsgraad van 82,2 procent naar 85,1 procent en de gemiddelde kamerprijs lag ruim 5 procent hoger en ging naar 139 euro. Beide parameters liggen in Amsterdam ‘aanzienlijk hoger’ dan in de rest van Nederland, benadrukt Horwath HTL.

Stormachtig
Deze groei bij de hotels heeft plaats terwijl Airbnb en andere particuliere platformen voor kamerverhuur een stormachtige groei doormaken. Van Bruggen rekent voor dat het aantal overnachtingen bij Airbnb het afgelopen jaar in Amsterdam groeide met 25 procent. In andere steden zijn de groeipercentages nog hoger: in Den Haag 46 procent, Rotterdam 32 procent en in Utrecht 97 procent. In absolute aantallen is de Airbnb-markt in de hoofdstad verreweg het grootst.

Horwath HTL concludeert dat Airbnb en de hotelmarkt ‘elkaar niet in de weg zitten.’ Sterker nog: er lijkt een stimulerend effect uit te gaan van de verhuurplatforms. Hotels zijn door de nieuwe concurrentie gedwongen zich te focussen op hun eigen kracht en benadrukken waarin ze verschillen van Airbnb. De meeste hotels hebben een of meerdere restaurants en andere food & beverage services, er is bedienend personeel, een business centre, een gym, et cetera, allemaal functies die Airbnb niet kan leveren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Voor een schonere lucht

Voor een schonere lucht

16/11/2018

KLM en Schiphol streven eensgezind naar een verdere verlaging van de uitstoot van broeikasgas. Dit hebben de topmannen van beide ondernemingen gezegd op het symposium van de Dutch Aviation Group…

China Southern uit SkyTeam

China Southern uit SkyTeam

15/11/2018

China Southern Airlines verlaat per 1 januari 2019 SkyTeam. De alliantie zegt dat China Southern, een grote partner van KLM, een nieuwe strategie wil volgen. Het vertrek komt niet onverwacht….

Sabre koopt Farelogix

Sabre koopt Farelogix

15/11/2018

Sabre Corporation neemt Farelogix over, zo hebben beide Amerikaanse bedrijven bekendgemaakt. Het gecombineerde technologiebedrijf moet het ‘end-to-end’ NDC-aanbod van Sabre versnellen. De acquisitie moet nog goedkeuring krijgen van de mededingsautoriteiten…

Flybe opnieuw te koop

Flybe opnieuw te koop

14/11/2018

Flybe heeft zichzelf te koop aangeboden. De Britse regionale carrier moest vorige maand een winstwaarschuwing afgeven en denkt zelfstandig niet te kunnen overleven. Het is de tweede keer in korte…

Reisrapportagetool CWT

Reisrapportagetool CWT

13/11/2018

Carlson Wagonlit Travel heeft een nieuwe ‘reisrapportagetool’ gelanceerd. CWT AnswerIQ is een business intelligence tool die werkt als een gepersonaliseerde zoekmachine met toegang tot alle gegevens van het reisprogramma van…