Home / Hotels / Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

Nederlandse hotelmarkt groeit ondanks opkomst Airbnb

De vraag naar overnachtingen in Nederlandse hotels groeit ondanks de fenomenale opkomst van Airbnb al jaren door. Dit zegt Marco van Bruggen, senior consultant bij Horwath HTL, tegen Zakenreis.

“Het aanbod van hotelkamers is vorig jaar landelijk met vier procent gestegen,” zegt Marco van Bruggen, “ook de bezettingsgraad van de hotels gaat nog steeds omhoog.”

Horwath HTL bracht deze week haar jaarlijkse HOSTA-rapport uit en spreekt daarin over ‘toptijden voor de Nederlandse hotels.’ De winst per hotelkamer lag in 2017 op recordniveau, terwijl dit jaar ook de bezettingsgraad en de gemiddelde kamerprijs nooit eerder vertoonde hoogtes zullen bereiken, zo verwacht Horwath.

“Zo steeg in de regio Amsterdam & Schiphol de gemiddelde bezettingsgraad van 82,2 procent naar 85,1 procent en de gemiddelde kamerprijs lag ruim 5 procent hoger en ging naar 139 euro. Beide parameters liggen in Amsterdam ‘aanzienlijk hoger’ dan in de rest van Nederland, benadrukt Horwath HTL.

Stormachtig
Deze groei bij de hotels heeft plaats terwijl Airbnb en andere particuliere platformen voor kamerverhuur een stormachtige groei doormaken. Van Bruggen rekent voor dat het aantal overnachtingen bij Airbnb het afgelopen jaar in Amsterdam groeide met 25 procent. In andere steden zijn de groeipercentages nog hoger: in Den Haag 46 procent, Rotterdam 32 procent en in Utrecht 97 procent. In absolute aantallen is de Airbnb-markt in de hoofdstad verreweg het grootst.

Horwath HTL concludeert dat Airbnb en de hotelmarkt ‘elkaar niet in de weg zitten.’ Sterker nog: er lijkt een stimulerend effect uit te gaan van de verhuurplatforms. Hotels zijn door de nieuwe concurrentie gedwongen zich te focussen op hun eigen kracht en benadrukken waarin ze verschillen van Airbnb. De meeste hotels hebben een of meerdere restaurants en andere food & beverage services, er is bedienend personeel, een business centre, een gym, et cetera, allemaal functies die Airbnb niet kan leveren.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…