Louvre Hotels Group introduceert in 2014 een nieuw selfservice restaurantconcept: Grab & Go. In de bestaande hotel-restaurants wordt een selfservice gedeelte ingericht, waar de hotelgast 24 uur per dag terecht kan voor eten, drinken en snacks, maar ook dagelijkse benodigdheden zoals toiletartikelen.
Vooralsnog wordt Grab & Go uitsluitend in een aantal hotels in Frankrijk ingevoerd. Alle merken van de Louvre Hotels Group, zoals Premiere Classe, Campanile, Tulip Inn en Golden Tulip, zijn geschikt voor het concept. Of het wordt ingevoerd, hangt af van de locatie van de hotels, het bestaande F&B-aanbod en de bestaande mix van internationale, zakelijke en leisure gasten.
Het nieuwe concept is volgens Louvre ontwikkeld naar aanleiding van drie trends:
– Eten buiten de deur wordt steeds populairder. Op dit moment wordt in Frankrijk één op de vijf maaltijden buitenshuis genuttigd. Hiermee volgt Frankrijk de trend in de Verenigde Staten, waar maar liefst de helft van alle maaltijden buiten de deur wordt geconsumeerd.
– Fransen besteden steeds minder tijd aan eten; gemiddeld 31 minuten. Dit is slechts een derde van de tijd die dertig jaar geleden werd besteed aan het nuttigen van een maaltijd. Hieruit blijkt dat mensen tegenwoordig geen tijd meer nemen voor een traditionele, uitgebreide maaltijd. Ook varieert het tijdstip waarop men eet steeds vaker en wordt snacken gedurende de dag steeds belangrijker in de Franse eetgewoonten.
– Franse gasten hebben steeds vaker de voorkeur voor simpel, makkelijk en snel te nuttigen eten.