Home / Hotels / Lockdown klap voor hotels

Lockdown klap voor hotels

Lockdown klap voor hotels

De sluiting van de eet-en drinkgelegenheden in hotels, deze week, heeft geleid tot een groot aantal annuleringen voor overnachtingen, zegt Koninklijke Horeca Nederland, die het besluit “buitenproportioneel” noemt.

Terwijl de Nederlandse café’s en restaurants buiten de hotels vanaf 5 november voor de tweede keer dit jaar dicht moesten, om verdere verspreiding van corona tegen te gaan, mochten food & beverage in de hotels, voor overnachtende gasten, geopend blijven.

Een trucje van enkele hotel-restaurants, vorige maand, om eters te lokken met een schijnovernachting (voor een luttel bedrag) werd snel de kop ingedrukt, maar verder mochten de hotels aan hun gasten eten en drinken blijven aanbieden, in inpandige restaurants en bars. Bij de hotels was de afgelopen weken daardoor nog wel enige aanloop van gasten die een overnachting combineerden met een restaurantbezoek.

Geen effect
Nu eten en drinken in openbare ruimtes van hotels niet meer mag, loopt het aantal boekingen – dat in vergelijking met 2019 toch al laag was – sterk terug en annuleren veel mensen hun hotelreservering.

Volgens KHN zal de sluiting geen effect sorteren op de volksgezondheid. “We begrijpen dat het kabinet met strengere maatregelen moest komen, maar het gevaar zit in de kern niet in de horeca. De meeste besmettingen zijn te herleiden tot de privésfeer, werksituaties en scholen,” zegt de brancheorganisatie in een verklaring.

Gasten mogen nu ook geen eten meer op de kamer laten bezorgen via de roomservice. De enige mogelijkheid die ze nog hebben voor f&b is het afhalen van eten in het hotel-restaurant. KHN vindt dat laatste “logisch” gelet op de zorgplicht die hotels hebben voor hun gasten.

Geen zakenreizigers
Koninklijke Horeca Nederland schetst een somber beeld van het afgelopen jaar: “De (zakelijke) hotels in onder andere de Randstad zitten al maanden in slecht weer. Door het uitblijven van (internationale) zakenreizigers en toeristen is de bezettingsgraad nihil. Het zal nog jaren duren voordat die markt weer op het oude niveau komt.”

KHN vervolgt: “Bovendien zijn deze hotels vaak ook afhankelijk van grote internationale evenementen, beurzen en congressen, maar met de aanhoudende onzekerheid en het gebrek aan perspectief, is deze agenda voor de komende jaren nog leeg. De vele kleinere- en boetiek-hotels hadden de afgelopen periode nog enige inkomsten omdat overnachtingen mogelijk waren en hun restaurants open mochten blijven voor de gast die ook overnacht. Maar nu zijn ook deze eet-en drinkgelegenheden gesloten. Zo heeft de hotellerie er een probleem bij.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….