De Indiase hotelketen Oyo, gericht op zaken- en vrijetijds-reizigers, groeit razendsnel. Oyo bestaat zes jaar en is in aantallen kamers en waarde nu al een van de grootste in de hotelbranche ter wereld.
Oyo bezit geen eigen vestigingen, maar voegt haar naam toe aan kleine, bestaande hotels, waarvan het geen eigenaar en ook geen uitbater is. Oyo begon in India – dat land is nog steeds verreweg de grootste markt – in 2013 en breidde daarna uit naar andere Aziatische landen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Andere Europese landen zijn in het vizier.
Beurswaarde
De marktkapitalisatie (beurswaarde) van Oyo ligt met tien miljard dollar nu in de buurt van twee andere hotelgiganten: Intercontinental Hotels Group (12,5 miljard) en Accor (11,7 miljard). Verschil is dat IHG en Accor wel hotelketens zijn met eigen vestigingen en een brede portefeuille aan merken.
De naam van Accor is dit jaar ook genoemd als mogelijke gegadigde om Oyo over te nemen. Accor is weliswaar actief in India, maar in het laagste marktsegment (ibis) is het Franse bedrijf met zeventien hotels niet sterk vertegenwoordigd. Oyo zou een welkome aanvulling zijn.
Oprichter
Intussen heeft de oprichter van Oyo, Ritesh Agarwal (foto rechts), voor twee miljard dollar in aandelen teruggekocht van private investeerders in het bedrijf.
Agarwal begon in 2013 als achttienjarige met Oyo en had tot voor kort tien procent van de aandelen in handen; de andere belangen zaten bij private investeerders. Na de recente aankoop bezit Agarwal dertig procent van Oyo.
Wat Agarwal met zijn investering wil is niet duidelijk. Rekent hij op een overname van buitenaf en hoopt hij op die manier te kunnen cashen? Of wil hij zijn stempel verder drukken op Oyo?