Home / Hotels / IHG onderzoekt de toekomst van reizen

IHG onderzoekt de toekomst van reizen

IHG onderzoekt de toekomst van reizen

In het kader van haar tienjarig bestaan heeft Intercontinental Hotels Group (IHG) The Futures Company gevraagd om met een toekomstvisie op reizen in het komende decennium te komen. Wie, hoe en waarheen reizen we in 2023?

1. Waarheen reizen we in 2023?

Het Verre Oosten komt (nog) hoger te staan op ieders verlanglijstje. Een eerste trend die wordt aangehaald in het IHG Travel Trend Report is de populariteit van bestemmingen als China en India. Een tweede trend, die ook nu al duidelijk blijkt uit de resultaten van de toeristische sector, is de groeiende populariteit van de citytrip. Verder stelt het rapport dat vooral ‘onbekende’ steden in populariteit zullen groeien. Het gaat dan om zogenaamde secundaire of zelfs tertiaire steden, zoals Chengdu, Hainan, Xian of Nanjing (China), Bangalore, Chennai of Hyderabad (India).

Facts & figures

  1. In 2012 werd in Europa een stijging waargenomen van 14 procent in de categorie citytrips.
  2. Zo’n vierhonderd vooralsnog onbekende steden in nieuwe markten als China en India zullen samen goed zijn voor ongeveer 40 procent van de economische groei in de komende tien jaar.

2. Wie reist er in 2023? 

Chinese reizigers –  The new global traveller

Ook in het antwoord op deze vraag is de invloed van China en India onmiskenbaar. Niet alleen zal het toerisme vanuit het westen naar het oosten toenemen, ook zal er andersom een grote toename van vakantiegangers uit China en India plaatsvinden. Als rechtstreeks gevolg van de groeiende economieën in hun land trekken zij in grote getale de wijde wereld in. Een groot aantal van deze toeristen willen alle typische Europese bestemmingen, plaatselijke landmarks en toeristische trekpleisters nog ontdekken (denk maar aan de Eiffeltoren, het Atomium, de Big Ben en de Keukenhof). En op vakantie in Europa, kunnen ze meteen hun geld uitgeven aan luxeproducten, het liefst van merken als Chanel, Cartier en Burberry.

Facts & figures

  1. In 2010 bezochten 3,8 miljoen Chinese toeristen Europa. Samen spendeerden ze zo’n 2,5 miljard euro (!) aan luxe-artikelen.
  2. Al tegen 2015 zal het aantal Chinese trips naar het buitenland stijgen met 90 miljoen.
  3. Dertig jaar geleden waren er in China nog geen internationale hotelketens.

Jonge 50-plussers – The expansive mid-lifer

De snelst groeiende bevolkingsgroep is die van de vijftigplussers. Niet alleen zal deze bevolkingsgroep in de toekomst verder groeien, ook het beschikbare kapitaal van deze groep zal toenemen. Op hun manier willen ze de wereld zien en ontdekken. Zo eisen ze gezonde, maar lekkere maaltijden, aangepaste fitness- en sportmogelijkheden en faciliteiten die relevant zijn voor hun leeftijdsgroep.

Facts & figures

  1. Tegen 2015 zal 60 procent van ’s werelds kapitaal en 40 procent van ’s werelds consumptie behoren tot de vijftigplussers.
  2. Nog in 2015 wordt verwacht dat de kapitaalkracht van oudere consumenten in de regio Azië/Pacific zal stijgen met 2,3 miljard euro.
  3. In Australië is de ‘Grey Nomad’-beweging zo populair geworden dat oudere toeristen hun huizen inruilen voor superdeluxe caravans, zodat ze het hele jaar door kunnen reizen.
  4. Op Ctrip, de grootste boekingwebsite van China, kan je tegenwoordig reispakketten kopen die op maat zijn gemaakt voor de oudere consumenten, inclusief rustige reisschema’s, gezonde maaltijden met een laag suikergehalte en gespecialiseerde medische  diensten.

 

All Work and no Play… The laptop & latte worker

De saaie tijden van een ‘9-to-5’ kantoorbaan zijn nu echt achter de rug. De jonge professional van vandaag laat de traditionele werkomgeving ver achter zich en verkiest werken op flexibele uren en op een inspirerende plek. Denk aan de talloze mensen die je tegenkomt in Starbucks-filialen, slurpend aan een latte, druk in de weer met hun smartphone of laptop. De business-toerist van vandaag is net zo: liever een drukke, creative en inspirerende omgeving die 24/7 beschikbaar is, dan een doodstille hotelkamer of vergaderzaal.

Jouw kinderen + mijn kinderen + onze kinderen – The Evolving Family

Ook het begrip gezin kent tegenwoordig een andere invulling dan pakweg 20 jaar geleden. ‘Mama, papa en de kinderen’ werd vervangen door allerlei nieuw samengestelde gezinsvormen. Ook de band tussen de verschillende generaties wordt sterker en heel wat families gaan samen op vakantie. Aan de andere kant is echter ook het eenpersoonsgezin in opmars. Voor hotelketens houdt deze ontwikkeling in dat de standaardinrichting van hun hotelkamers niet meer up-to-date is.

Facts & figures

  1. In Azië trouwen vrouwen steeds later. Eén op vijf Taiwanese vrouwen boven de 35 is single.
  2. Eurocamp zag de boekingen van nieuw samengestelde gezinnen stijgen met 325 procent in 2009 en 2010.
  3. In Brazilië is het gangbaar dat familiegroepen van meer dan twintig personen samen een hele verdieping van een hotel afhuren om dicht bij elkaar te kunnen zitten.

 

3. Hoe reizen we in 2023? 

Me, myself & I – The Invisible Traveller

Dit nieuwe fenomeen beschrijft een gast die zo weinig mogelijk interactie heeft met het hotelpersoneel. Met de mogelijkheid om online te boeken, online in te checken en online informatie te zoeken is een conciërge immers vrijwel overbodig, toch? Integendeel: op het web vind je natuurlijk alle informatie die je zoekt, maar is het soms moeilijk om al die content te filteren op basis van relevantie. Het online aanbod kan dus soms wat overweldigend zijn en net daar schiet de conciërge van morgen jou ter hulp. Hij leidt je moeiteloos de weg naar de beste lokale hotspots en zorgt voor gepersonaliseerde tips.

Gepersonaliseerde vakantie – Predictive service

Lijnrecht tegenover de invisible traveller staat de gast die houdt van ‘predictive service’, een gepersonaliseerde en aangepaste aanpak. Deze gast vindt het leuk om in zijn eigen taal en bij naam te worden aangesproken door de receptioniste, het kamermeisje en de chef, die spontaan het lievelingsgerecht van de reiziger kan opdienen.

Print

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….