
Accor lanceert in april een programma voor hybride vergaderen onder de naam All Connect, in samenwerking met Microsoft Teams. Het is bedoeld voor groepen tussen de acht en vijftig deelnemers, met idealiter vergaderruimtes van het hotel als uitvalsbasis.
Volgens de Franse groep heeft ruim de helft van haar hotels nu hybride faciliteiten om te vergaderen: een combinatie van live aanwezigheid en video. Volgend jaar moeten alle vestigingen van de keten deze voorzieningen hebben.
Accor wil met All Connect een stap verder gaan door twee producten van Microsoft te gebruiken: Microsoft’s Teams Rooms en Surface Hub 2S. Teams Rooms claimt ‘een complete vergader-ervaring’ aan te kunnen bieden, met video, audio en het delen van content. Surface Hub is een systeem met ‘whiteboards’ voor het tonen van staatjes, grafieken, foto’s en andere grafische onderdelen.
“De pandemie heeft ervoor gezorgd dat zakenreizigers en planners van bijeenkomsten hun werkwijze hebben aangepast. Virtuele en hybride formats zijn nu een onderdeel geworden van het dagelijkse zakendoen,” aldus Patrick Mendes, commercieel directeur van Accor.
Jean-Philippe Courtois, president global sales van Microsoft, denkt dat ook na het oplossen van de coronacrisis de manier waarop de meeste mensen werken en vergaderen anders blijven: “De toekomst van de werkvloer is hybride. De diensten en ervaringen die organisaties voor vergaderingen hun klanten te bieden hebben, zullen dat weerspiegelen.”
Accor geeft niet aan hoe het verdienmodel van hotels er in die hybride wereld zal uitzien. Net als vrijwel alle hotels ter wereld heeft ook Accor in 2020 de omzet zien verschrompelen en zwaar boekverlies geleden. Als de eigen toekomstvisie over ‘het nieuwe werken’ uitkomt, betekent dit dat veel meer mensen op virtuele zakenreis zullen gaan en dus geen hotelovernachting meer nodig hebben.