De gemiddelde bezettingsgraad van de Nederlandse hotelmarkt is het afgelopen jaar vrijwel stabiel gebleven, ondanks een sterke stijging van het aanbod. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van adviesbureau Horwath HTL.
De bezettingsgraad daalde met slechts 0,5 procentpunten, van 67,2 procent in 2011 tot 66,7 procent in 2012. Het totaal aanbod van hotelkamers in Nederland steeg in dezelfde periode met 3 procent. De kamerprijs nam met 1 procent af, van 98 euro tot 97 euro. Uit het feit dat de gemiddelde resultaten in de hotelmarkt nauwelijks zijn gedaald, blijkt dat de nieuwe hotels goed zijn opgenomen in de markt, aldus Horwath HTL.
Toch blijven de hoteliers voorzichtig in de vooruitzichten voor 2013 en 2014. Uit de resultaten van het HOSTA 2013 rapport blijkt dat de hoteliers verwachten dit jaar opnieuw een stabiele bezettingsgraad te behalen, van 67,2 procent. Ook de gemiddelde kamerprijs blijft naar verwachting gelijk op 97 euro. Voor volgend jaar wordt wel verwacht dat de resultaten zullen toenemen, naar 68,4 procent bezetting bij een gemiddelde kamerprijs van 100 euro.
Lichte daling in Amsterdam
In de regio Amsterdam & Schiphol daalde de bezettingsgraad in het afgelopen jaar met 1,1 procentpunten, van 77,8 procent tot 76,7 procent. De kamerprijs bleef stabiel op 118 euro. Ook hier blijkt dat de hotelmarkt de uitbreidingen in het aanbod goed heeft opgevangen. In 2011 en 2012 werden in de gemeente Amsterdam bijna 3.000 nieuwe hotelkamers gerealiseerd, een uitbreiding van het aanbod van zo’n 15 procent. De bezettingsgraad is in deze twee jaar zelfs gestegen, van 75,1 procent tot 76,7 procent. Ook de kamerprijs lag in 2012 ruim 8 procent hoger dan in 2010. De resultaten geven aan hoe dynamisch de hotelmarkt in Amsterdam is, zelfs in een periode van lage economische groei.
Reputatiemanagement
Uit het HOSTA 2013 rapport blijkt dat alle onderzochte drie-, vier- en vijfsterrenhotels in Nederland de online recensies van het eigen hotel volgt. Het meest wordt daarbij gekeken naar de reviews op Booking.com (96 procent), Zoover (82 procent), Tripadvisor (78 procent) en de eigen website (65 procent). Ook wordt door 79 procent van de hoteliers gekeken hoe het hotel wordt besproken op sociale media zoals Facebook en Twitter. Circa 88 procent van de hoteliers volgt de reviews niet alleen, maar reageert ook op sommige reviews. Het meest wordt gereageerd op reviews op sociale media (66 procent), gevolgd door Tripadvisor (56 procent), Booking.com (44 procent) en de eigen website (40 procent). Waar het gaat om de eigen aanwezigheid op sociale media heeft Facebook bij de Nederlandse hoteliers de voorkeur. Inmiddels is 90 procent van de hoteliers aanwezig op Facebook; in 2010 was dit nog slechts 31 procent. Andere populaire sociale media onder hoteliers zijn Twitter (78 procent) en LinkedIn (56 procent). Hyves is sterk in populariteit gedaald: in 2010 was hier nog 29 procent van de hoteliers actief, maar anno 2013 is dit nog slechts 4 procent. Het aandeel hotels dat geheel niet actief is op sociale media, is in drie jaar tijd gedaald van 29 procent tot 8 procent.