
De inlijving van Starwood door concurrent Marriott eerder dit jaar zal de hotelindustrie aanzienlijk veranderen. Dit schrijft Carlson Wagonlit Travel (CWT) op basis van een white paper.
CWT, een internationale organisatie op het gebied van zakelijk reismanagement en meetings & events (TMC), zegt dat reisinkopers “na moeten nadenken over mogelijke implicaties en gevolgen die deze overname kan hebben op hun reisprogramma.” In maart van dit jaar nam Marriott voor 13,6 miljard dollar Starwood over.
Scott Brennan, CWT EVP & Head of Global Supplier Management zegt in het onderzoek: “Consolideren is geen nieuw fenomeen binnen de hotelindustrie. Wij denken echter dat de Marriott/ Starwood groep een belangrijke vinger in de pap krijgt in de wijze waarop zakelijke hotelkamers worden ingekocht en verkocht.” Brennan wijst erop dat de nieuwe megaketen in veertien steden uit de top twintig van de wereld rond een derde van alle beschikbare kamers in handen heeft. In enkele steden is het de helft. “Iedereen zal heel goed moeten nadenken wat dit voor consequenties heeft voor de hotelonderhandelingen.”
CWT benadrukt dat de “naleving van het reisbeleid” een belangrijk punt is voor de TMC’s. “Voor de reisinkoper is dit een van de beste onderhandelingsmiddelen omdat het de mogelijkheid geeft om gericht op geprefereerd hotelvolume te sturen.” CWT heeft becijferd dat 22 procent van de geboekte hotelovernachtingen buiten het reisbeleid om een Marriott hotel betreft en in 9 procent van de gevallen gaat het om een Starwood-hotel.
“De volledige impact van de nieuwe Marriott/ Starwood hotelgroep zal pas in het najaar van 2017 duidelijk worden. De hoteldeal tussen de twee partijen is hoogstwaarschijnlijk nog niet compleet gefinaliseerd bij de aankomende hotelonderhandelingen,” zegt CWT.
CWT adviseert reisinkopers nu al te beginnen met het plannen en de tactiek te bepalen voor hotelonderhandelingen. “Hoe beter de voorbereiding, hoe doeltreffender straks het binnenhalen van goede deals.”