Home / Hotels / Hoteliers NL optimistisch

Hoteliers NL optimistisch

Hoteliers NL optimistisch

Het optimisme over hun eigen hotel en de branche is onder Nederlandse hoteliers opnieuw toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van Horwath HTL. Het sentiment ligt op het hoogste niveau sinds 2011. De overgrote meerderheid van de hoteliers verwacht in 2016 een hogere omzet te behalen dan in 2015.

Uit het onderzoek komt naar voren dat het herstel van de hotelmarkt zich doorzet. Gevraagd naar de omzetverwachtingen voor 2016, geeft 84 procent aan een omzetstijging te verwachten, terwijl 8 procent een stabiele omzet verwacht en de andere 8 procent rekening houdt met een daling. De omzetstijging wordt behaald door een groter aantal hotelgasten en een hogere kamerprijs.

“Opvallend” noemt Horwath HTL het dat het optimisme over het congressegment, na jaren te zijn achtergebleven bij de andere segmenten, in 2016 is toegenomen. Anno 2016 verwacht 50 procent van de hoteliers dat de vraag in het congressegment zal toenemen, terwijl 45 procent een stabilisatie verwacht en 5 procent rekening houdt met een daling. Ook voor het zakelijk segment geldt dat er veel meer hoteliers zijn die hier een stijging verwachten (48 procent) dan een daling (8 procent).

Van de ondervraagde hoteliers verwacht 63 procent over de gehelei linie een hogere bezettingsgraad te behalen en verwacht 75 procent dat de gemiddelde kamerprijzen hoger uit zullen vallen.

Sentiment
Het ‘sentiment’  in de Nederlandse hotellerie is door deze trend gestegen van +45 in 2015 tot +49 in 2016. Wat betekent dit? De Horwath HTL Global Hotel Market Sentiment Survey, die elke zes maanden wordt gehouden, “geeft een up-to-date beeld van de marktverwachtingen onder hoteliers,” zegt het bedrijf, dat hiervoor de term ‘sentiment’ gebruikt.

Het onderzoek richt zich steeds op de verwachtingen voor bezettingsgraad, kamerprijs en totale omzet. Daarnaast wordt de hoteliers gevraagd naar de resultaten en naar de invloed van de wereldeconomie. “De antwoorden leiden tot een goed vergelijkbaar beeld van de ontwikkeling van het marktsentiment per regio door de jaren heen,” zegt Horwath HTL. Elk antwoord correspondeert met een bepaalde waarde; het totaal hiervan vormt de index die loopt van -150 tot +150, waarbij -150 een absoluut negatief sentiment weergeeft en +150 een zeer optimistische verwachting.

In 2016 wordt het niveau van 2011, toen het sentiment op +51 lag, bijna geëvenaard. Het sentiment is sinds het laatste dieptepunt van +6 in 2013 continu gestegen. Het laagste sentiment werd gemeten tijdens het hoogtepunt van de hotelcrisis in 2009, met een negatieve score van -36.

Hongaren
Horwath HTL is in 1915 opgericht in New York door de Hongaarse broers Ernest en Edmund Horwath. In 1922 waren zij de grondleggers van het Uniform System of Accounts dat als standaard geldt binnen de hotelbranche op het gebied van accountancy. Horwath HTL is uitgegroeid tot ’s werelds grootste consultant in  de hospitality branche, met vijftig kantoren over de hele wereld die klanten voorzien van lokale kennis.

Horwath HTL is nu onderdeel van Crowe Horwath International, een organisatie van accountants en management consultants, met kantoren in 400 steden verspreid over 88 landen. De jaarlijkse gecombineerde omzet is meer dan 2,2 miljard dollar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Groene obligaties Schiphol

Groene obligaties Schiphol

03/04/2020

De Royal Schiphol Group heeft deze week ‘groene’ obligaties uitgegeven ter waarde van 750 miljoen euro. De uitgifte versterkt de eigen liquiditeitspositie ‘in deze buitengewone omstandigheden,’ zegt het bedrijf, onder…