Home / Hotels / Hoteliers: boek kamer direct

Hoteliers: boek kamer direct

Hoteliers: boek kamer direct

Hoteliers.com krijgt steun van Koninklijke Horeca Nederland om directe reserveringen van kamers verder te stimuleren, buiten de platforms voor boekingen om. Tijdens de coronacrisis hebben sites zoals Booking.com de branche ‘keihard laten vallen’ stelt de organisatie.

Het betalen van hoge commissies bij de boekingssites is de hotels al jaren een doorn in het oog. “Hoteliers in Europa worden steeds meer afhankelijk van boekingsplatforms. Veel hoteliers voelen zich bovendien nog steeds onder druk gezet door platforms, zoals Booking.com, HRS en Expedia,” zegt Hoteliers.com in een communiqué.

“Consumenten hebben het niet eens in de gaten, maar voor iedere boeking die via zo’n platform wordt gemaakt, moeten hotels 15 tot 20 procent aan commissiekosten betalen,” aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com (foto linksboven). “Het zou goed zijn als het verplicht wordt om de in rekening gebrachte commissiekosten op de bevestiging weer te geven. Dan denken consumenten wel twee keer na voordat ze via zo’n partij boeken.”

Bij Hoteliers.com betalen de aangesloten bedrijven géén commissie over de gemaakte boekingen. “Ze hebben de mogelijkheid om de besparing via het platform te delen of terug te geven aan de consument in de vorm van een korting. Hierdoor ontstaat een win-win situatie voor zowel het hotel als de consument,” zegt Baumann.

Pandemie
Sinds het begin van de pandemie, in het voorjaar van 2020, zijn de irritaties onder hoteleigenaren over met name Booking.com verder opgelopen. “Tijdens de coronacrisis hebben boekingssite-monopolisten hoteliers keihard laten vallen. Booking.com bracht hoteliers in het nauw, in plaats van zelf een handreiking te doen,” aldus Baumann.

Hoteliers.com wijst er ten overvloede op dat het Amerikaanse Booking.com in Nederland veel loonsubsidie kreeg (NOW), om daarna de topmanagers bonussen te geven ter waarde van 28 miljoen euro.

Booking.com heeft inmiddels aangegeven de NOW terug te zullen betalen, maar volgens Hoteliers is daarmee de kous niet af. Baumann: “Het is de hoogste tijd om het direct boeken van hotels op de kaart te zetten. Het is eigenlijk jammer dat we deze crisis nodig hadden om de ogen van de consument te openen, maar met de samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland gaat dit zeker lukken.”

Foto © Hoteliers.com

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe route Vueling

Nieuwe route Vueling

24/10/2021

De Spaanse carrier Vueling, onderdeel van de International Airlines Group (IAG), vliegt vanaf 3 december tussen Amsterdam en Praag. De Tsjechische hoofdstad wordt vier keer week aangevlogen op zondag, dinsdag,…

Te veel fijnstof op Schiphol

Te veel fijnstof op Schiphol

21/10/2021

Op en rondom Schiphol is te veel fijnstof, door de uitstoot van vliegtuigen, zo concludeert de luchthaven zelf op basis van onderzoek door TNO. Het bedrijf wil ‘extra maatregelen’ nemen…

KLM en IATA versus ACNL

KLM en IATA versus ACNL

20/10/2021

KLM keert zich tegen een nieuw systeem van slottoewijzing dat ACNL volgend jaar wenst door te voeren. De airline krijgt hierbij steun van brancheorganisatie IATA die de slotcoördinator voor de…

Frankfurt-Hahn Airport failliet

Frankfurt-Hahn Airport failliet

20/10/2021

De HNA-Group heeft faillissement aangevraagd voor luchthaven Frankfurt-Hahn waarin het Chinese bedrijf zelf grootaandeelhouder is. De airport zag ruim vóór de coronacrisis de aantallen passagiers en omzet al teruglopen, de…