Home / Hotels / Groei voor hotelbranche

Groei voor hotelbranche

Groei voor hotelbranche

De hotelbranche doet het goed in Nederland, het Economisch bureau van ABN Amro bank voorziet groei, in ieder geval tot 2030.

Het onderzoek laat zien dat de Nederlandse hotelbranche flink gegroeid is, een stijging van 23 procent in 2016 (26 miljoen hotelgasten) ten opzichte van 2012 (21 miljoen gasten). Voor het inkomend toerisme wordt de komende jaren een jaarlijkse groei van 6,6 procent voorzien. Voor 2017 wordt een omzetgroei van 3 procent verwacht. Dit komt deels door de hogere kamerprijzen. De gemiddelde operationele winstmarge die hotels behalen is 22 procent.

De helft van deze bezoekers komt uit het buitenland. Economische groei, de groei van de wereldbevolking en de opkomst van stedentrips stuwen de Nederlandse  hotelboekingen. De wereldreisorganisatie UNWTO verwacht dat deze groei zeker tot 2030 aanhoudt, hetzij niet in een rechte lijn. Economische terugval, een dure euro of dure olie en politieke perikelen kunnen de groei temperen.

Amsterdam blikvanger
De populariteit van Amsterdam blijft toenemen. In 2016 telde Amsterdam ruim zeven miljoen hotelgasten: anderhalf miljoen meer dan in 2012. Ook Rotterdam is een gewilde bestemming voor bij toeristen, mede door positieve publiciteit voor de stad. Het aantal hotelgasten steeg in deze stad de afgelopen vier jaar met 33 procent.

De groei in de hotelmarkt zorgt volgens de onderzoekers voor veel interesse om te investeren in nieuwe hotels. Door het restrictieve hotelbeleid van de gemeente Amsterdam wordt er daarom ook buiten deze hotspot geïnvesteerd. De investeerders zijn afkomstig uit Duitsland en het Midden-Oosten. Dat er grote hotels ontstaan in minder toeristische gebieden is een risico wanneer toeristen wegblijven. Maar in het huidige groeitempo, is de uitbreiding gerechtvaardigd, aldus de bank.

De onderzoekers zien een verschuiving naar het luxesegment, aangezien vorig jaar een ongekend aantal vergunningen werden aangevraagd om welness- en of fitnessfaciliteiten toe te voegen aan een hotel. Ook het aantal plannen voor congres- en vergaderzalen in hotels was over het jaar 2016 het hoogst sinds 2009.

Prijs hotelkamer
Door de groei van het toerisme steeg de prijs voor een hotelovernachting in de laatste twee jaar met 13 procent. In 2016 bedroeg de prijsstijging van een hotelovernachting zelfs 8 procent.In de afgelopen twintig jaar stegen deze prijzen niet eerder zo hard. Deze stijging kwam vooral voor rekening van hotels in Amsterdam. Voor 2017 wordt opnieuw een prijsstijging verwacht, maar in een minder hard tempo. De gemiddelde kamerprijs is in 2016 wordt geschat op 104 euro per nacht.

De onderzoekers verwachten dat woningverhuurplatform Airbnb mede dankzij het restrictieve hotelbeleid in Amsterdam een verdere impuls krijgt.

Directe boekingen
Hotels proberen hun winst te verhogen door meer rechtstreekse boekingen te scoren. Momenteel gaat ongeveer een derde van de afzet van hotels via internetplaformen zoals Booking.com. Hotels dragen van die boekingen zo’n 18 procent af aan de boekingssites. De hotels proberen de directe boekingen te stimuleren door de eigen website te verbeteren, extra’s te bieden, loyaliteitsprogramma’s en geotargeting.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….