De ergernis van veel internationale zakelijke reizigers: goed hotel geboekt van een gerenommeerde keten en dan toch nog moeten betalen voor wifi, lijkt in 2015 grotendeels voorbij te zullen zijn. Marriott (vanaf 15 januari), Hyatt (1 februari) en Starwood (2 februari) nemen het voorbeeld van de InterContinental Group uit 2104 over om gasten gratis internet aan te bieden.
Voorwaarde is wel het verplichte lidmaatschap van de loyalty-programma’s van de hotels, maar die zijn gratis.
Tot nu toe was de situatie op de hotelmarkt wat betreft gratis wifi tegenovergesteld aan wat je zou mogen verwachten: juist de goedkopere hotels boden het aan. Bij de grote ketens met vier- en vijfsterrenhotels liep het metertje voor internetgebruikers, oplopend tot 20, soms 30 euro per 24 uur, afhankelijk van de downloadsnelheid.
Daar komt dus nu verandering in, omdat wifi in de beleving van velen een gebruikersgoed is geworden, zoals water en elektriciteit, waarvoor niet extra hoeft te worden betaald. De hotels derven hierdoor wel behoorlijk wat inkomsten. Of ze daarom hun kamerprijzen gaan aanpassen, is nog niet duidelijk.
In elk geval hopen de hotels dat door de verwachte toestroom van leden van de loyaliteitsprogramma’s meer boekingen via de eigen sites zullen lopen, in plaats van via boekingssites als Expedia en Booking.com en Orbitz, waar de hotels commissie moeten betalen.
Volgens Skift, een Amerikaans internetplatform voor de reisindustrie, is Hilton Worldwide (Hilton Hotels, Waldorf Astoria, DoubleTree en andere merken) de enige van de grote ketens die dit jaar nog geld vraagt voor gebruik van het internet.