Home / Hotels / Tans langer bij Booking.com

Tans langer bij Booking.com

Tans langer bij Booking.com

Gillian Tans blijft langer dan gepland aan als voorzitter van Booking.com, zo meldt Skift. Mogelijk heeft het te maken met de coronacrisis, waardoor de omzet de afgelopen tijd verdampte. Booking maakt voor de 5.500 medewerkers in Amsterdam gebruik van de NOW-regeling.

Het Amerikaanse bedrijf denkt met de Nederlandse Gillian Tans in de gelederen beter uit de voeten te kunnen tijdens de huidige crisis. Booking.com krijgt via NOW momenteel een groot deel van de loonsom uit de staatskas. Het leidde eerder tot veel kritiek, onder meer van de Koninklijke Horeca Nederland.

Booking maakte de afgelopen jaren miljardenwinsten (4,8 miljard dollar in 2019), maar spendeerde dit grotendeels aan torenhoge salarissen en dividend voor de aandeelhouders. Toen de coronacrisis toesloeg had Booking geen kasreserve en vroeg het bedrijf voor de 5.500 medewerkers in Nederland staatssteun aan. Booking heeft inmiddels wel aangegeven geen beroep te zullen doen op het tweede hulppakket dat het ministerie van Sociale Zaken aanbiedt.

Van CEO naar voorzitter
Gillian Tans (49) werkt sinds 2002 bij Booking.com, waar ze vanaf 2016 CEO was, gevestigd op het hoofdkantoor van het Amerikaanse bedrijf in Amsterdam. In juni 2019 moest zij om onduidelijke redenen het veld ruimen en kreeg een contract voor een jaar als chairwoman, een veel mindere functie, met een aanzienlijk lager salaris

In de transition agreement, die Skift heeft gepubliceerd, staat dat Tans vorig jaar terugging van een maandsalaris van 45.000 naar 4.000 euro. Wel kreeg ze nog bonussen, aandelen en andere perks, waardoor haar totale inkomsten in 2019 volgens Skift uitkwamen op ruim 11 miljoen euro.

Toch leek Tans op weg naar de uitgang, de Amerikaanse eigenaren wilden van haar af. Skift zegt dat ‘in een verrassende wending’ het contract met de Nederlandse zakenvrouw inmiddels is verlengd met een jaar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…