
Accor heeft het concept Hotel Office gelanceerd, met kamergebruik overdag. De keten hoopt zo zakenmensen en professionals uit de nabije omgeving te trekken die niet naar de eigen zaak willen vanwege social distancing, maar evenmin vanuit het eigen huis willen opereren.
Sofitel, Mercure, Novotel, Mövenpick, ibis, Pullman en andere merken van de Franse keten Accor, bieden het product sinds vorige week aan. Kamers kunnen worden geboekt voor gebruik overdag – de gast slaapt ‘s nachts in haar of zijn eigen bed.
“Nu het werkleven weer met extra flexibiliteit op gang komt, kun je van omgeving veranderen zonder je kantoor binnen te gaan,” zegt het bedrijf in verleidelijk zinnen. “Een thuiskantoor weg van je kantoorkamer. Alleen beter. Want waarom zou je niet comfortabel werken?”
Accor hanteert naar eigen zeggen lagere tarieven dan normaal. “Maak je geen zorgen, er wordt geen overnachting in rekening gebracht.” De hotels hebben voor de dagkamers twee uitchecktijden: om 13.00 en 18.00 uur.
Hotel Office zou een gat in de markt kunnen zijn: niet naar kantoor hoeven te gaan en ook de nadelen van thuiswerken, zoals familieleden in de nabijheid, omzeilen. Hoeveel vraag er is naar daggebruik van de hotelkamers bij Accor is nog niet duidelijk.
Accor ziet zich sinds het begin van de coronacrisis, zoals alle hotels wereldwijd, geconfronteerd met een implosie van de vraag naar hotelkamers. Het zakelijke segment, waar de hoogste verdiensten lagen, is vrijwel helemaal weggevaagd. Leisure doet het iets beter, maar is ook zeer sterk gekrompen. Herstel van de markt zal naar verwachting lang duren.