Home / Hotels / Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Hotels wereldwijd spannen zich in om boeken via de eigen website te verhogen, ten koste van de grote boekingsplatforms zoals Booking.com en Expedia. Volgens een onderzoek van beleggingsadviseur Morningstar brengt deze nieuwe direct booking-trend vanuit de hotelsector weinig schade toe aan boekingssites.

Het rapport beoordeelt de inspanningen van de hotels als ‘aangedikt’. De Priceline Group, een grote speler op de Amerikaanse online boekingsmarkt, zal hooguit 1 procent van de boekingen verliezen aan de boekingskanalen van de hotels zelf. Het researchbureau merkt daarbij op dat de groei van de Priceline Group tot 2020 geraamd wordt op zo’n vijftien procent.

De hotels kunnen volgens Morningstar simpelweg niet concurreren met het netwerk, de marketing en de technologie die de boekingsreuzen inzetten. Ook de fragmentatie in de hotelwereld is een troef voor de boekingssites. Dit is de reden dat het airlines er beter in slagen om reizigers direct te laten boeken via de eigen website. De vier grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (American Airlines, Delta Airlines, Southwest Airlines en United Airlines) halen tezamen een score van 75 procent aan boekingen via de eigen kanalen. De Amerikaanse hotels slagen er slechts in vijftig procent van de boekingen zelf af te handelen.In Europa zal dit percentage lager liggen aangezien de fragmentatie in de hotelsector hier groter is.

Volgens Morningstar nemen de hotels het risico om marktaandeel te verliezen. Hotels zien echter genoeg reden om voorlopig door te gaan op het pad van de directe boekingen. Boekingen via de eigen site zijn om meerdere redenen aantrekkelijk voor hotels. Wanneer de boeking plaatsvindt bij de leidende boekingssites zoals Expedia en booking.com betaalt het hotel commissie aan die site die oploopt tot wel dertig procent. Ook kan een hotel beter direct inspelen op de wensen van de klant wanneer deze direct bij het hotel boekt.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…