Home / Hotels / Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Hotels wereldwijd spannen zich in om boeken via de eigen website te verhogen, ten koste van de grote boekingsplatforms zoals Booking.com en Expedia. Volgens een onderzoek van beleggingsadviseur Morningstar brengt deze nieuwe direct booking-trend vanuit de hotelsector weinig schade toe aan boekingssites.

Het rapport beoordeelt de inspanningen van de hotels als ‘aangedikt’. De Priceline Group, een grote speler op de Amerikaanse online boekingsmarkt, zal hooguit 1 procent van de boekingen verliezen aan de boekingskanalen van de hotels zelf. Het researchbureau merkt daarbij op dat de groei van de Priceline Group tot 2020 geraamd wordt op zo’n vijftien procent.

De hotels kunnen volgens Morningstar simpelweg niet concurreren met het netwerk, de marketing en de technologie die de boekingsreuzen inzetten. Ook de fragmentatie in de hotelwereld is een troef voor de boekingssites. Dit is de reden dat het airlines er beter in slagen om reizigers direct te laten boeken via de eigen website. De vier grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (American Airlines, Delta Airlines, Southwest Airlines en United Airlines) halen tezamen een score van 75 procent aan boekingen via de eigen kanalen. De Amerikaanse hotels slagen er slechts in vijftig procent van de boekingen zelf af te handelen.In Europa zal dit percentage lager liggen aangezien de fragmentatie in de hotelsector hier groter is.

Volgens Morningstar nemen de hotels het risico om marktaandeel te verliezen. Hotels zien echter genoeg reden om voorlopig door te gaan op het pad van de directe boekingen. Boekingen via de eigen site zijn om meerdere redenen aantrekkelijk voor hotels. Wanneer de boeking plaatsvindt bij de leidende boekingssites zoals Expedia en booking.com betaalt het hotel commissie aan die site die oploopt tot wel dertig procent. Ook kan een hotel beter direct inspelen op de wensen van de klant wanneer deze direct bij het hotel boekt.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…

GBT: know-before-you-go

GBT: know-before-you-go

08/07/2020

American Express GBT heeft Travel Vitals gelanceerd, een ‘dynamisch’ online platform met informatie over zakenreizen. De tool toont de huidige reisbeperkingen als gevolg van corona, voor specifieke locaties. American Express…

Van Aelst blijft aan bij Okura

Van Aelst blijft aan bij Okura

07/07/2020

Marcel van Aelst (72) is de nieuwe chairman van de Okura Nikko Hotel Management Company, de hoogste functie ooit voor een niet-Japanner in het bedrijf. In een interview met Zakenreis…

Opstart zakenreis? VCK helpt

Opstart zakenreis? VCK helpt

07/07/2020

VCK Travel heeft een white paper gepubliceerd, bestemd voor bedrijven, om hun zakenreizen post-corona weer op te starten. Het zakenreisbureau gaat in op vragen over ‘het nieuwe normaal’, zoals reisbeleid,…