Home / Hotels / Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Hotels wereldwijd spannen zich in om boeken via de eigen website te verhogen, ten koste van de grote boekingsplatforms zoals Booking.com en Expedia. Volgens een onderzoek van beleggingsadviseur Morningstar brengt deze nieuwe direct booking-trend vanuit de hotelsector weinig schade toe aan boekingssites.

Het rapport beoordeelt de inspanningen van de hotels als ‘aangedikt’. De Priceline Group, een grote speler op de Amerikaanse online boekingsmarkt, zal hooguit 1 procent van de boekingen verliezen aan de boekingskanalen van de hotels zelf. Het researchbureau merkt daarbij op dat de groei van de Priceline Group tot 2020 geraamd wordt op zo’n vijftien procent.

De hotels kunnen volgens Morningstar simpelweg niet concurreren met het netwerk, de marketing en de technologie die de boekingsreuzen inzetten. Ook de fragmentatie in de hotelwereld is een troef voor de boekingssites. Dit is de reden dat het airlines er beter in slagen om reizigers direct te laten boeken via de eigen website. De vier grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (American Airlines, Delta Airlines, Southwest Airlines en United Airlines) halen tezamen een score van 75 procent aan boekingen via de eigen kanalen. De Amerikaanse hotels slagen er slechts in vijftig procent van de boekingen zelf af te handelen.In Europa zal dit percentage lager liggen aangezien de fragmentatie in de hotelsector hier groter is.

Volgens Morningstar nemen de hotels het risico om marktaandeel te verliezen. Hotels zien echter genoeg reden om voorlopig door te gaan op het pad van de directe boekingen. Boekingen via de eigen site zijn om meerdere redenen aantrekkelijk voor hotels. Wanneer de boeking plaatsvindt bij de leidende boekingssites zoals Expedia en booking.com betaalt het hotel commissie aan die site die oploopt tot wel dertig procent. Ook kan een hotel beter direct inspelen op de wensen van de klant wanneer deze direct bij het hotel boekt.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grenzen open, maar welke?

Grenzen open, maar welke?

12/05/2021

Het kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 15 mei het reizen naar landen met een laag besmettingsniveau weer mogelijk zal zijn. Welke landen dat zijn is nog niet duidelijk. Voor Nederlanders…

Hoekstra stemt tegen Smith

Hoekstra stemt tegen Smith

11/05/2021

De Nederlandse staat zal over twee weken op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen de nieuwe bonus in aandelen voor topman Ben Smith stemmen. Dit schrijft de demissionaire minister van…

Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…