Home / Hotels / Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Direct boeken via hotels geen bedreiging boekingsplatforms

Hotels wereldwijd spannen zich in om boeken via de eigen website te verhogen, ten koste van de grote boekingsplatforms zoals Booking.com en Expedia. Volgens een onderzoek van beleggingsadviseur Morningstar brengt deze nieuwe direct booking-trend vanuit de hotelsector weinig schade toe aan boekingssites.

Het rapport beoordeelt de inspanningen van de hotels als ‘aangedikt’. De Priceline Group, een grote speler op de Amerikaanse online boekingsmarkt, zal hooguit 1 procent van de boekingen verliezen aan de boekingskanalen van de hotels zelf. Het researchbureau merkt daarbij op dat de groei van de Priceline Group tot 2020 geraamd wordt op zo’n vijftien procent.

De hotels kunnen volgens Morningstar simpelweg niet concurreren met het netwerk, de marketing en de technologie die de boekingsreuzen inzetten. Ook de fragmentatie in de hotelwereld is een troef voor de boekingssites. Dit is de reden dat het airlines er beter in slagen om reizigers direct te laten boeken via de eigen website. De vier grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (American Airlines, Delta Airlines, Southwest Airlines en United Airlines) halen tezamen een score van 75 procent aan boekingen via de eigen kanalen. De Amerikaanse hotels slagen er slechts in vijftig procent van de boekingen zelf af te handelen.In Europa zal dit percentage lager liggen aangezien de fragmentatie in de hotelsector hier groter is.

Volgens Morningstar nemen de hotels het risico om marktaandeel te verliezen. Hotels zien echter genoeg reden om voorlopig door te gaan op het pad van de directe boekingen. Boekingen via de eigen site zijn om meerdere redenen aantrekkelijk voor hotels. Wanneer de boeking plaatsvindt bij de leidende boekingssites zoals Expedia en booking.com betaalt het hotel commissie aan die site die oploopt tot wel dertig procent. Ook kan een hotel beter direct inspelen op de wensen van de klant wanneer deze direct bij het hotel boekt.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…

GBT steunt UNICEF

GBT steunt UNICEF

07/08/2019

American Express Global Business Travel (GBT) is samenwerking aangegaan met UNICEF, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Het partnership maakt deel uit van GBT’s wereldwijd Responsible Business-programma. GBT heeft in…

BCD Travel koopt TMC in VS

BCD Travel koopt TMC in VS

05/08/2019

BCD Travel heeft een van de grootste TMC’s in Noord-Amerika, de Adelman Travel Group, overgenomen. Adelman is een full-service zakenreisbureau in Milwaukee, Wisconsin. “Onze financiële kracht biedt ons de mogelijkheid…